Se afișează codul de eroare P0138 și se aprinde indicatorul de verificare a motorului - ce înseamnă acest lucru?
Sistemul OBD/EOBD a detectat că tensiunea senzorului de oxigen din spate (banca 1, senzorul 2) este prea mare. Acest DTC P0138 indică o defecțiune a senzorului O2 din aval sau a circuitului acestuia, care este situat în spatele convertorului catalitic. Codul de eroare poate apărea la diferiți producători și afectează sistemul de purificare a gazelor de eșapament și unitatea de comandă a motorului.
Ce cauze poate avea acest cod de eroare?
- Senzor de oxigen din spate defect (banca 1, senzorul 2)
- Conexiuni deteriorate sau corodate ale cablurilor la senzorul O2
- Scurtcircuit în cablajul senzorului
- Unitate de comandă a motorului (ECU) defectă
- Senzor de oxigen murdar sau contaminat
- Scurgeri în sistemul de evacuare în amonte de senzor
- Amestec combustibil/aer incorect
- Convertor catalitic defect
Ce simptome apar în paralel cu codul de eroare P0138?
- Consum sporit de combustibil: Vehiculul consumă mai mult combustibil decât de obicei din cauza controlului defect al amestecului.
- Valori scăzute ale emisiilor de gaze de eșapament: Sunt detectate valori crescute ale emisiilor în timpul testării emisiilor de gaze de eșapament.
- Ralanti instabil: Motorul funcționează neuniform sau brusc la ralanti.
- Pierdere de putere: Reducere vizibilă a puterii motorului, în special la turații mai mari.
- Sacadări la accelerare: Vehiculul se mișcă sacadat sau bâlbâit în timpul accelerării.
Ce simptome apar în paralel cu codul de eroare P0138?
- În primul rând, trebuie efectuat un diagnostic amănunțit pentru a identifica cauza exactă.
- Înlocuiți senzorul de oxigen: Înlocuiți senzorul O2 din spate defect (banca 1, senzorul 2) cu o piesă nouă originală, respectând cuplurile de strângere corecte
- Reparați cablajul: Localizați cablurile deteriorate sau corodate către senzorul de oxigen, reparați zonele secționate sau înlocuiți cablajul complet
- Curățați conexiunile fișelor: Îndepărtați toate conectorii de la senzorul de O2, curățați cu spray de contact și reconectați ferm pentru a elimina contactele libere
- Etanșați sistemul de evacuare: Reparați scurgerile din sistemul de evacuare în amonte de senzor folosind garnituri noi sau lucrări de sudură
- Verificați unitatea de comandă a motorului: Verificați dacă ECU prezintă defecțiuni și reparați-o sau înlocuiți-o dacă este necesar
- Curățați sistemul de combustibil: Efectuați o curățare profesională a sistemului de combustibil pentru a elimina contaminanții care ar putea afecta senzorul
Întrebări frecvente - Întrebări frecvente despre DTC P0138
Pot continua să conduc cu codul de eroare P0138?
Este posibil să conduceți pe termen scurt, dar codul de eroare P0138 trebuie remediat cât mai curând posibil. Senzorul de oxigen defect duce la creșterea consumului de combustibil și la valori mai slabe ale gazelor de eșapament, care pot deteriora convertorul catalitic pe termen lung.
Cât costă remedierea codului de defecțiune P0138?
Costurile variază în funcție de cauză: un senzor de oxigen nou costă între 80-200 de euro, manopera costă în jur de 50-100 de euro. Dacă există probleme cu cablurile, reparația poate costa încă 100-300 de euro.
Cum pot diagnostica singur DTC-ul P0138?
Puteți citi și șterge codul folosind un scaner OBD. Verificați vizual dacă cablurile către senzorul O2 din spate sunt deteriorate. Cu toate acestea, o măsurare precisă a tensiunii necesită un echipament profesional de diagnosticare.
Un convertor catalitic defect poate cauza codul P0138?
Da, un convertor catalitic defect poate declanșa indirect codul de eroare P0138, deoarece modifică compoziția gazelor de eșapament și trimite astfel semnale incorecte către senzorul de oxigen din aval.
Cât de des trebuie înlocuit senzorul de oxigen?
Senzorii de oxigen au o durată de viață de aproximativ 100.000-150.000 de kilometri. În cazul vehiculelor mai vechi sau cu o calitate slabă a combustibilului, poate fi necesară o înlocuire mai timpurie.
Codul de eroare P0138 dispare automat după reparație?
Nu, codul EOBD trebuie să fie șters cu un dispozitiv de diagnosticare după reparație. Apoi trebuie să efectuați mai multe cicluri de conducere pentru ca sistemul să recunoască reparația.