
Adresați întrebări, sau împărtășiți experiența dumneavoastră privind reparațiile, pe forumul auto. Abonați-vă la actualizări, pentru a nu rata noile ghiduri.
Pentru a descărca aplicația:
Urmărește cheltuielile, ține jurnalul de bord, programul înlocuirilor, salvează notele și documentele
Care sunt indicii defectării rulmentului butucului roții?
Primele indicii ale unui rulment uzat al roții sunt scârțâitul, bătăia, trepidația și alte sunete neobișnuite care vin de la roată. Aceste sunete se pot amplifica sau dispărea la viraje. De exemplu, zgomotul atunci când virați la dreapta poate indica o problemă la componenta roții stângi. Dispariția zgomotului indică un rulment defect pe partea dreaptă. În plus, vibrațiile pot fi resimțite pe volanul de direcție. Uneori, vibrațiile sunt transmise la caroseria automobilului. Atunci când conduceți cu un rulment gripat, automobilul poate trage într-o parte. Dacă apucați partea superioară și inferioară a roții și încercați să o balansați de sus și în jos, va exista un joc.
În unele cazuri se activează indicatorul de avertizare ABS de pe tabloul de bord, deoarece rulmentul și sistemul de frânare anti-blocare sunt interconectate: componenta are un disc ABS de impulsuri integrat, care este utilizat pentru măsurarea vitezei de rotație a roții.
Părerea răspândită că un rulment defect al roții poate cauza funcționarea incorectă a sistemului de transmisie este neîntemeiată. Deci, dacă cutia de viteze funcționează defectuos, ar trebui să căutați alte cauze ale problemei.
Pot schimba singur un rulment al roții?
Dacă aveți abilități de bază de reparație a automobilelor, puteți înlocui singur rulmentul butucului roții. Tutorialele video de la AUTODOC Club vă vor ajuta în acest sens. Dar rețineți că procesul de înlocuire este destul de laborios. Este posibil să aveți nevoie de o perie metalică, un set de scule de demontat/montat rulmenți, chei, inclusiv o cheie în cruce, un ciocan și șurubelnițe. De asemenea, este o idee bună să vă aprovizionați cu produse de îngrijire auto: soluție de curățat frânele pentru îndepărtarea murdăriei și degresarea suprafețelor, uleiul de degripare pentru deșurubarea elementelor de fixare calate și lubrifiant polivalent. Dacă aveți acces la un elevator auto, vă va ușura mult sarcina. În medie, înlocuirea componentei la o roată durează între 1–3 ore, în funcție de concepția constructivă a vehiculului și abilitățile dumneavoastră.
Componentele nu trebuie înlocuite în perechi pe un ax. Dacă este necesar, puteți înlocui doar o piesă defectă. De obicei, automobilele moderne utilizează rulmenți monobloc. Nu este nevoie să îi lubrifiați înainte de instalare, întrucât sunt umpluți cu cantitatea necesară de lubrifiant încă de la uzină.
Este foarte important să strângeți piulița butucului roții cu cuplul corect, în caz contrar, piesa se poate defecta în curând. Cuplul de strângere variază în funcție de marca și modelul automobilului, fiind de obicei specificat de către producătorul vehiculului, în instrucțiunile de exploatare ale automobilului.
Este periculos să conduceți cu rulmentul butucului uzat?
Foarte periculos. În cel mai bun caz, conducerea cu un rulment defect se poate încheia cu o reparație costisitoare a suspensiei. În cel mai rău caz, dacă rulmentul butucului se defectează atunci când conduceți, roata se poate cala, cauzând pierderea completă a controlului asupra vehiculului, ceea ce poate duce la un accident rutier.
Cât de rapid se poate defecta un rulment de roată?
Durata medie de exploatare a componentei este 100 000–150 000 de kilometri. Totuși, în unele cazuri, de exemplu, dacă piesa este defectă sau de calitate proastă sau dacă a fost instalată incorect, rulmentul se poate defecta chiar și la 3.000 km.
Defectarea prematură a componentei este provocată de dezaxarea componentei față de axa de rotație, strângerea excesiv de tare a piuliței butucului roții, utilizarea sculelor percutante la montare, reutilizarea garniturilor și a elementelor de etanșare vechi, precum și de conducerea agresivă cu porniri și opriri frecvente și bruște. Conducerea pe drumuri accidentate și supraîncărcarea vehiculului au, de asemenea, un efect negativ asupra piesei. Nu se recomandă să conduceți prin bălțile adânci. De asemenea, trebuie să evitați tuningul neprofesionist, deoarece instalarea unor roți cu diametrul prea lat sau prea mare, utilizarea anvelopelor cu profil redus, a arcurilor și a amortizoarelor mai rigide sporește sarcinile asupra ansamblului butucului roții și pot cauza distrugerea rapidă a acestuia.