Ce este 4WD? Descrierea și principiul de funcționare

Ce este 4WD? Descrierea și principiul de funcționare

4WD este un termen utilizat de majoritatea producătorilor de automobile pentru descrierea sistemelor cu tracțiune integrală. De asemenea, sunt utilizați termenii AWD și 4×4. La automobilele cu tracțiune integrală (4WD), cuplul motorului poate fi transferat pe toate cele patru roți simultan. Acest lucru contribuie la îmbunătățirea capacității de circulație pe orice teren și a maniabilității pe suprafețele alunecoase. Manevrabilitatea vehiculului este, de asemenea, îmbunătățită, permițând conducătorului auto să efectueze viraje bruște la viteze mari.

Cum funcționează tracțiunea integrală (4WD)

Concepția constructivă a sistemului poate varia de la un vehicul la altul, acolo unde este instalat. Elementele comune sunt următoarele: cutia de transfer, arborele cardanic, diferențialele roților din față și din spate și semiaxele.

Cutia de transfer distribuie cuplul motor între axe. Gama inferioară de trepte de viteză este adesea montată în carcasă. Acest angrenaj este utilizat pentru a mări semnificativ cuplul care vine de la motor.

În funcție de tipul tracțiunii integrale (4WD), axele din față și din spate pot fi cuplate în diferite moduri. Un manșon culisant este instalat la automobilele cu tracțiune integrală temporară. Acesta poate fi acționat printr-un buton care activează un motor electric sau printr-o manetă. Într-o anumită poziție, manșonul cuplează angrenajele corespunzătoare, conectând astfel rigid axele. Ca urmare, acestea încep să se rotească cu aceeași viteză, indiferent de tracțiunea la drum.

Cutiile de transfer la automobilele cu tracțiune integrală permanentă (4WD) includ un diferențial central. Acesta poate fi diferențial autoblocant sau diferențial deschis. Acesta din urmă poate fi blocat fie electronic, fie mecanic. Acest lucru face posibilă redistribuția cuplului motor la roțile cu tracțiune mai bună.

În cazul tracțiunii integrale (AWD), al doilea ax este acționat de un vascocuplaj sau de un ambreiaj cu fricțiune. Acesta este activat de o pompă gerotor sau de un motor electric.

Tracțiunea integrală (4WD) la diverse automobile

DenumireaTipulModurile de funcționareParticularitățileAutomobilele echipate cu acest tip de tren de rulare
Command-TracTemporarăTracţiunea pe două roţi (2WD): numai axul din spate este cuplat.Tracţiunea integrală (4WD): ambele axe sunt conectate rigid.Treapta inferioară de viteză: sunt cuplate tracţiunea integrală (4WD) și gamă inferioară de trepte de vitezăN: ambele axele sunt deconectate de la cutia de transfer.Nu există diferențial central.Tracțiunea integrală (4WD) poate fi utilizată numai pe drumurile impracticabile.O manetă sau un comutator rotativ poate fi utilizate pentru comutarea modurilor.Jeep Cherokee XJ, KJ, SJ; Grand Cherokee ZJ; Comanche MJ; Liberty KJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Wagoneer SJ
M xDrivePermanentă cu funcția 2WD (tracţiunea pe două roţi)4WD (tracţiunea integrală): repartizarea activă a puterii între axe.Sport: tracțiunea integrală cu setările sport.Tracţiunea pe două roţi (2WD): numai axul din spate este cuplat.Un ambreiaj multilamelar cu fricțiune cu comandă electronică este utilizat ca diferențial central. Gradul la care este blocat afectează distribuția cuplului între axe. Este reglat de un sistem de control al stabilității.BMW М5 F90. 
Quattro generation V Permanentă 4WD (tracțiunea integrală)Un diferențial asimetric autoblocant Torsen T-3 distribuie cuplul motor într-un raport specific. Atunci când este blocat, poate egaliza viteza de rotație pe ambele axe.Audi RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH.
Super SelectPermanentă cu funcția 2WD (tracţiunea pe două roţi)2H: numai axul din spate este cuplat.4H: un vascocuplaj limitează distribuția cuplului interaxial.4HLc: diferențialul central este blocat.2LLc: sunt cuplate mecanismul de blocare al diferențialului central și gama inferioară de trepte de viteză.O cutie de transfer care oferă trei moduri de funcționare și o treaptă de viteză inferioară. În interior este montat un diferențial de blocare interaxial cu vascocuplaj. Este posibilă și blocarea mecanică.Mitsubishi L200 KA, KB; Pajero Sport KH, KG; Pajero Pinin V60.
[Total: 0   Average: 0/5]

Comentați

Your email address will not be published. Required fields are marked *