4×4 este un termen general pentru un sistem de tracțiune integrală la vehiculele cu două axe.
Este utilizat în mod specific pentru a indica versiunile cu tracțiune integrală ale automobilelor Jeep. Aceasta înseamnă că cuplul motor poate fi distribuit simultan la toate cele patru roți.
Cum funcționează 4×4
În funcție de modelul și anul de fabricație, Jeep-urile sunt echipate cu următoarele tipuri de transmisii 4×4:
- Temporară: în mod normal, cuplul este transferat la axul din spate. Dacă este necesar, conducătorul auto poate conecta axul din față. Pentru cuplarea ambelor axe este utilizat un ambreiaj cu gheare situat în cutia de transfer.
- Permanentă: un diferențial central cu blocare este utilizat pentru conectarea ambelor axe. Cuplul este transferat constant la toate cele patru roți în același timp.
- Cu priză automată: în mod implicit, axul din față este axul motor al vehiculului. Sistemul cuplează axul din spate numai dacă roțile din față patinează. Pentru aceasta se utilizează un ambreiaj vâscos sau un ambreiaj multidisc cu fricțiune. Acesta cuplează axul din spate cu arborele cardanic, care recepționează cuplul de la cutia de transfer printr-un angrenaj hipoid. Acesta se rotește constant. Unele versiuni sunt dotate cu un ambreiaj mecanic suplimentar, care permite debreierea arborelui cardanic de la cutia de transfer.
Tipurile și funcționalitățile tracțiunii 4×4
Denumirea | Tipul tracțiunii | Trăsături distinctive | Modelele Jeep dotate cu acest tip de tracțiune |
Command-Trac | Temporară | 4×4 poate fi utilizată numai pe suprafețele alunecoase. | Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. |
Command-Trac II | Un comutator al consolei centrale este utilizat pentru a controlul cutiei de transfer în locul unei manete montate în podea. | Liberty QC; Cherokee QC. | |
Rock-Trac | Nu există diferențial central. Diferențialele roților sunt dotate cu un mecanism de blocare pneumatic sau electronic. Cea mai inferioară treaptă de viteză are un raport de 4:1, care permite vehiculului să urce pante foarte abrupte. | Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT. | |
Selec-Trac | Permanentă cu funcție 2WD | Diferențialul central deschis are un mecanism de blocare electronic. Acesta poate fi de asemenea blocat la comandă, asigurând o conexiune fixă interaxial. Un ambreiaj vâscos este, de asemenea, instalat la unele versiuni. | Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ. |
Selec-Trac II | AWD | Există un ambreiaj cu fricțiune, care poate fi blocat. | Liberty KK; Wrangler Sahara JL. |
Quadra-Trac | Permanentă | Pentru cuplarea ambelor axe se utilizează un diferențial autoblocant central sau cu vascocuplaj. Acesta poate fi blocat la comandă. | Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ. |
Quadra-Trac II | Este controlat electronic printr-un diferențial autoblocant interaxial cu pompă gerotor și poate fi blocat la comandă. Diferențialele roților sunt deschise | Commander XK. | |
Quadra-Trac I | Nu are gamă inferioară de trepte de viteză. | Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. | |
Quadra-Drive | Diferențialul central este unul autoblocant, cu pompă gerotor. | Grand Cherokee WJ | |
Quadra-Drive II | Diferențialele cu blocare electronică din față și din spate | Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK. | |
Freedom Drive I | AWD | Un ambreiaj electromagnetic este utilizat pentru a acționa axul din spate dacă roțile din față patinează. | Compass MK; Patriot MK |
Freedom Drive II | Este prevăzut cu gamă inferioară de trepte de viteză. | Patriot MK; Compass MK. | |
Active Drive I | Pentru cuplarea axului din spate este utilizat un ambreiaj multidisc cu fricțiune controlat electronic. Un ambreiaj manual suplimentar face posibilă decuplarea completă a arborelui cardanic. | Cherokee KL; Renegade. | |
Active Drive II | Există două game inferioare de trepte de viteză, individuale pentru fiecare ax. | Cherokee KL; | |
Active Drive Lock (Blocarea activă a unității) | Diferențialul cu blocare din spate. | Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk. |