Adresați întrebări, sau împărtășiți experiența dumneavoastră privind reparațiile, pe forumul auto. Abonați-vă la actualizări, pentru a nu rata noile ghiduri.
Pentru a descărca aplicația:
Urmărește cheltuielile, ține jurnalul de bord, programul înlocuirilor, salvează notele și documentele
Ce rol are uleiul de transmisie?
Funcția principală a uleiului ars din cutiile de viteze manuale, cutiile de viteze distribuitoare și diferențiali este de a lubrifia piesele în mișcare ale acestor mecanisme. Acesta protejează elementele în contact împotriva uzurii abrazive și a uzurii prin gripare. Grație lubrifierii, piesele alunecă mai lin, ceea ce contribuie la un consum mai redus al combustibilului vehiculului. În plus, uleiul elimină căldura și produsele de uzură de la pereche ile de frecare, în timp ce pelicula de ulei formată pe suprafața componentelor previne coroziunea.
Uleiul de transmisie îndeplinește aceleași funcții în transmisiile automate și este, de asemenea, utilizat pentru a transmite cuplul de la volantul motorului la arborii cutiei de viteze.
De unde știți că este timpul să schimbați uleiul de transmisie?
Se recomandă ca uleiul de transmisie la cutiile de viteză manuale să fie înlocuit, în medie, la fiecare 90.000 - 100.000 km. Uleiul cutiilor de viteze semiautomate are o durată de exploatare mai scurtă - aproximativ 50.000 - 60.000 km. Dacă automobilul este utilizat în condiții adverse, de exemplu pe drumurile impracticabile, s-ar putea să fie nevoie să-l înlocuiți mai frecvent. În orice caz, intervalul de înlocuire este reglementat de către producător, fiind specificat în manualul de utilizare. În cutia de viteze automată, smuciturile la schimbarea vitezelor poate indica faptul că uleiul de transmisie trebuie înlocuit.
Ce se va întâmpla dacă nu schimb uleiul de transmisie?
Cu timpul, uleiul de transmisie se oxidează, ceea ce afectează în mod negativ proprietățile sale de lubrifiere și anticorozive. În plus, acesta este contaminat cu așchii metalice, care au efect abraziv, accelerând uzarea pieselor. Patinarea frecventă a roților poate cauza formarea depunerilor de calamină în acesta. Toate acestea conduc la uzura rapidă a elementelor transmisiei, reduc eficiența combustibilului vehiculului și ușurința schimbării vitezelor.
Care este culoarea uleiului de transmisie?
Uleiul de transmisie nou este de obicei roșu, galben sau portocaliu. Însă în timpul funcționării acesta poate deveni roșu-închis sau maro. Întunecarea uleiului de transmisie nu indică întotdeauna starea sa proastă. Dacă acesta este limpede, fără vreun miros specific de ars, contaminanți vizibili și impurități, el poate fi totuși utilizat. Și invers, un ulei întunecat și turbid, cu un miros puternic de ars și impurități mecanice vizibile înseamnă că uleiul trebuie înlocuit imediat, precum și indică defecțiuni ale cutiei de viteze.
Care sunt indicii nivelului scăzut de ulei de transmisie?
Smuciturile la schimbarea vitezelor, mirosul de ars, alunecarea vitezelor (alunecarea elementelor de frecare ale transmisiei), sunetele străine, precum și schimbarea întârziată sau spontană a vitezelor poate indica un nivel scăzut al uleiului de transmisie în cutiile de viteze automate. La vehiculele cu tracțiunea din spate, atunci când conduceți în pantă sau la accelerație, aerul poate pătrunde în conductele de ulei. Ca urmare, presiunea uleiului se reduce, se întrerupe legătura cu motorul, iar vehiculul încetinește. Nivelul insuficient de ulei poate duce chiar la oprirea incidentală a motorului. În unele cazuri motorul continuă să funcționeze, dar automobilul nu se mai mișcă.
Nivelul scăzut de ulei în cutiile de viteze manuale are ca rezultat pocnituri, smucituri și vibrații la schimbarea vitezelor.
Verificați nivelul uleiului pentru a vă asigura că problema este cauzată de nivelul scăzut al uleiului de transmisie. Automobilele cu transmisie automată sunt de obicei echipate cu jojă pentru acest scop. La unele vehicule, în schimb, va trebui să deșurubați bușonul de umplere al băii de ulei de transmisie. În cazul cutiilor de viteze manuale, bușonul de umplere poate fi montat în spatele roții stângi din față. Consultați manualul tehnic al automobilul dumneavoastră pentru instrucțiuni detaliate despre verificarea nivelului de ulei din automobilul dumneavoastră.
Este dificil de înlocuit uleiul de transmisie?
Da, această procedură este una destul de laborioasă și, în cele mai multe cazuri, necesită utilizarea de echipamente speciale. În plus, cutia de viteze trebuie spălată înainte de a adăuga ulei de transmisie proaspăt, pentru a îndepărta depunerile de calamină, reziduurile și produsele de uzură a elementelor de contact. Pentru aceasta sunt utilizați aditivi speciali.
Durata acestei proceduri depinde de tipul înlocuirii uleiului: acesta poate fi parțial sau complet. Primul caz implică scurgerea unei anumite cantități de ulei. Lucrarea durează circa 1 oră și nu necesită utilizarea dispozitivelor speciale. Totuși, înlocuirea parțială este mai puțin eficientă. Înlocuirea completă a uleiului necesită echipament special și durează circa 3 ore.