XWD, Cross-Wheel Drive sau Haldex Generation 4 sunt denumirile sistemului de tracțiune integrală care a apărut pentru prima dată la modelul Saab Turbo X în anul 2008. Acesta a fost elaborat de compania suedeză Haldex Group în colaborare cu Saab Automobile AB. Acesta asigură o distribuție optimă a cuplului între axele din față și cele din spate, în funcție de stilul de conducere și de condițiile de exploatare ale vehiculului. Acesta previne patinarea roților și contribuie la eficiența consumului de combustibil. Sistemul a fost instalat la Saab 9-3, Saab 9-5 și Opel Insignia până în anul 2011.
Cum funcționează XWD
Sistemul este controlat de o unitate electronică care interacționează cu unitățile de control ale motorului, transmisia și senzorii ABS și ESP. Informațiile despre viteza roții, forța de frânare și viteza de girație sunt transmise la unitatea de control a sistemului și sunt utilizate pentru controlul unității prizei de putere.
Acesta transferă cuplul motor printr-un arbore cardanic la un diferențial autoblocant controlat electronic. Acesta din urmă distribuie cuplul între roțile din spate.
Transmisia cuplului motor
- Până la 100% la fiecare dintre axe în cazul alunecării.
- 50% la ambele axe pentru optimizarea accelerației, îmbunătățirea tracțiunii și stabilizarea poziției vehiculului.
- 90% la de roțile din față atunci când conduceți pe autostradă pentru eficiența consumului de combustibil.
- Circa 60% la axul din față atunci când conduceți pe o suprafață umedă sau alunecoasă.
- Până la 85% la una dintre roțile din spate atunci când necesită o tracțiune maximă în timpul manevrării.
Dezavantajele XWD
- Garniturile de etanșare se uzează mai rapid.
- Lichidul de transmisie se deteriorează rapid.
- Sistemul necesită o întreținere frecventă.
Comentați