Ce este VSC? Descrierea și principiul de funcționare

Ce este VSC? Descrierea și principiul de funcționare

VSC (Vehicle Stability Control) este un sistem folosit la mașinile Škoda, Chevrolet, Kia, Hyundai, Toyota, Lexus și Lada. Acesta contribuie la prevenirea derapării și alunecării vehiculului. Ajută la menținerea traseului dorit al mașinii în timpul manevrelor, fapt ce îmbunătățește controlabilitatea și siguranța.

Cum funcționează sistemul VSC

Unitatea de control a sistemului analizează semnalele venite de la senzorul ratei de girație, senzorului de decelerare și senzorii de viteză a roților. Este determinată direcția actuală pe care o urmează vehiculul. Informațiile primite sunt comparate cu cele de la senzorul unghiului volanului, senzorul de presiune a sistemului de frânare și cu poziția comutatorului luminii de frână.

Discrepanțele dintre direcția actuală și direcția dorită activează sistemul VSC. Odată activat, acesta activează la rândul său sistemul de frânare antiblocare și sistemul de control a tracțiunii. Roțile individuale sunt astfel încetinite. Datorită acestui fapt, puterea motorului este redistribuită între roți, iar traiectoria direcției – restabilită. La viteze mari, sistemul modifică unghiul de deschidere a clapetei de accelerație, reducând astfel viteza mașinii.

Mașini populare echipate cu sistem VSC

Cauzele defectării sistemului

  • Alinierea incorectă a roților. 
  • Montarea unor roți de dimensiuni necorespunzătoare.
  • Defectarea bobinei de aprindere.
  • Utilizarea combustibilului de slabă calitate.
  • Defectarea senzorului de oxigen.

Comentariile – 2

  • L. M.
    23.09.2025 12:37
    Membru

    Da, am testat masina cu un OBD II si imi spune ca senzotul nr.1 pe bancul 2 da semnal slab .
    Sa inteleg ca este murdar sau defect acest sensor la un Lexus ls 460

    • @Elena Marin
      11.11.2025 13:37
      L. M.
      Moderatorul

      Bună! Dacă ai întâlnit o eroare legată de senzor, poți citi codul de eroare și verifica pas cu pas după algoritmul de diagnosticare.
      În unele cazuri e util să măsori rezistența senzorului, pentru că el are două circuite – unul pentru încălzire, iar celălalt pentru detectarea nivelului gazelor de eșapament.
      Această verificare te ajută să înțelegi de ce senzorul nu funcționează corect, însă ține cont că măsurarea nu rezolvă problema – dacă senzorul este într-adevăr defect, singura soluție este înlocuirea lui.

Deblocați-vă asistentul de mentenanță auto!

Monitorizați cheltuielile, gestionați jurnalul de service auto, programați înlocuirile și multe altele.