Motoarele CiTD sunt motoare diesel cu turbocompresor și sistem de injecție cu rampă comună, instalate pe mașinile Mazda. Acestea se mai numesc și MZR-CD, MZ-CD sau CD. Au apărut prima dată în 2002. Aceste motoare erau folosite pe larg până în 2014, ulterior fiind treptat înlocuite de motoarele Skyactiv-D. Majoritatea motoarelor CiTD sunt dezvoltarea proprie a corporației Mazda Motor. Totuși, unele dintre ele sunt motoare modificate, produse de Groupe PSA.
Trăsăturile motoarelor CiTD
Aceste motoare au patru cilindri și 8 sau 16 supape. Blocul motor este realizat din fontă sau aluminiu. Chiulașa este întotdeauna din aluminiu. În funcție de versiune, motoarele pot fi echipate cu turbocompresoare produse de IHI, BorgWarnersau MHI, precum și sisteme de injecție de la Siemens sau Denso. Mișcarea de rotație dintre elementele mecanismului de distribuție a supapelor este transmisă cu ajutorul unei curele sau unui lanț.
Motoare CiTD populare
Cod | Capacitate motor, l | Număr de supape | Putere maximă, hp | Cuplu maxim, N⋅m | Început producție | Modele Mazda echipate cu acest tip de motor |
RF5C | 2.0 | 16 | 120–135 | 310 | 2002 | MPV LW; 6 GG |
RF7J | 2.0 | 16 | 110–145 | 310–360 | 2005 | 3 BK; 6 GG; 5 CR; 6 GH |
R2AA | 2.2 | 16 | 150‒185 | 360‒400 | 2008 | 3 BL; CX-7 ER; 6 GH |
Y404 | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2003 | 2 DY; 2 DE |
Y406/ Y646 | 1.6 | 16 | 90 | 205–215 | 2004 | 2 DE; 3 BK; 3 BL; 5 CW |
Y601, Y642 | 1.6 | 16 | 109 | 240 | ||
Y661 | 1.6 | 8 | 95 | 205 | ||
Y650, Y655, Y6Y1 | 1.6 | 8 | 115 | 270 |
Defecțiuni frecvente ale motoarelor CiTD
Defecțiuni | Motoare |
Șaibele de sub injectoarele de combustibil se ard adesea. | RF7J; R2AA; RF5C. |
Supapele conductelor de vid au durată scurtă de funcționare. | RF5C. |
Senzorul de masă de aer se defectează destul de des. | RF5C; RF7J. |
Supapa pompei de combustibil de înaltă presiune se defectează uneori. | RF5C; R2AA; Y404; RF7J. |
Flanșele intercooler-ului sunt predispuse la crăpare. | RF7J. |
Lanțul de distribuție de întinde prematur. | R2AA. |
Fulia de amortizare a arborelui cotit poate fi distrusă la un număr mic de kilometri parcurși. | Y404. |
Camele arborelui cu came se uzează rapid. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Turbocompresorul se defectează adesea. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Lanțul ce conectează arborii cu came este predispus la întindere. | Y406; Y642; Y646; Y601. |
Comentați