Quattro este un sistem cu tracțiune integrală permanentă, instalat la automobilele Audi cu dispunerea transversală a motorului. Acesta a apărut pentru prima dată în anul 1980. În prezent acesta este disponibil ca sistem standard montat din uzină sau ca opțiune pentru majoritatea modelelor Audi. Quattro permite îmbunătățirea capacității de circulație a vehiculului pe teren accidentat și îi imbunătățește dinamica.
Cum funcționează Quattro
Componentele cheie ale sistemului sunt următoarele:
- Cutia de viteze: reglează cuplul motor în funcție de modul de conducere selectat și transferă cuplul la alte componente ale transmisiei.
- Cutia de transfer cu diferențial central: distribuie cuplul motor între axul din față și cel din spate.
- Transmisia principală: mărește cuplul transferat la roți.
- Diferențialii dintre axe: distribuie cuplul între roțile din stânga și cele din dreapta.
- Arborele cardanic: unește cutia de transfer și transmisia axului din spate.
- Arborele cardanic din față: transferă cuplul motor de la cutia de transfer către transmisia principală din față.
Majoritatea modelelor Audi utilizează un diferențial autoblocant Torsen sau cu coroană dințată ca diferențial central. În condiții de conducere normale, cuplul motor este distribuit între roțile din față și cele din spate în proporție de 40:60. Dacă o roată începe să patineze, cea mai mare parte a cuplului este transferată pe axul care are o tracțiune mai bună. Raportul de cuplu între axul din față și cel din spate poate fi, de exemplu, 15:85, 20:80, 80:20, 70:30 sau 75:25.
Funcționalitățile Quattro
Generația sistemului | Tipul diferențialului | Anul fabricației | Modelele Audi dotate cu acest sistem | ||
Între axe | Axul din spate | Axul din față | |||
I | Deschis cu blocare mecanică | Deschis cu blocare mecanică | Deschis fără blocare | 1981 | Quattro 85; 80 B2; Coupé 81, 85 |
II | Simetric, Torsen Т-1 autoblocant | 1988 | 100 C3 44, 44Q; 80 B4 8C2, 8C5; 90 B3 89, 89Q, 8A; S2 B4; A6 C4 4A5 | ||
III | Simetric, Torsen Т-1 autoblocant | 1988 | V8 441, 442, 4C2, 4C8 | ||
IV | Deschis cu blocare electronică | 1995 | A4 B5 8D5; A6 C5 4B5; A8 D3 4E2, 4E8 | ||
V | Asimetric, Torsen Т-3 autoblocant | 2006 | RS4 B7 8ED; S6 C6 4FH | ||
VI | Asimetric, coroană dințată autoblocantă | 2010 | RS5 8T; A7 4A, 4G |
Defecțiunile tipice ale sistemului Quattro
- Angrenajele diferențialului se uzează rapid.
- Crucile cardanice se pot deteriora din cauza conducerii pe drumuri accidentate.
- Defectarea senzorului ABS cauzează funcționarea defectuoasă a diferențialului cu blocare electronică.
Comentați