
TiD și TTiD sunt denumiri pentru motoarele diesel cu injecție directă. Acestea au fost instalate pe mașinile Saab între 1998 și 2012. Abrevierea TiD vine de la Turbo Injected Diesel și înseamnă că motorul este echipat cu un singur turbocompresor. TTiD sau Twin Turbo Injected Diesel înseamnă că motorul are turbocompresor dublu. Primul motor TiD a apărut în 1998 și era instalat pe Saab 9-3. Versiunile echipate cu motor TTiD au fost scoase pe piață în 2007. Aproape toate dintre aceste motoare au fost produse de către General Motors. Unele au fost dezvoltate în colaborare cu alți producători, precum Isuzu Motors.
Trăsăturile motoarelor TiD și TTiD
Motoarele TiD și TTiD au bloc motor din fontă și chiulașă din aluminiu. Majoritatea sunt echipate cu sistem de injecție cu rampă comună. Totuși, există și versiuni fără rampă de combustibil, unde combustibilul furnizat de pompă este livrat direct la injectoare. Mecanismul de distribuție folosește de obicei curea, lanțul fiind mai rar întâlnit.
Motoare TiD și TTiD populae
Nume | Cod | Capacitate motor, l | Număr și dispunere cilindri | Număr de supape | Putere maximă hp | Cuplu maxim, N⋅m | Început producție | Modele Saab echipate cu acest tip de motor |
TiD | D223L (X22DTH) | 2.2 | în linie-patru | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3.0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1.9 | în linie-patru | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1.9 | în linie-patru | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5; |
TiD | Z19DT | 1.9 | în linie-patru | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5; |
TiD | A20DTH | 2.0 | în linie-patru | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5 |
Defecțiuni frecvente ale motoarelor TiD, TTiD
Defecțiuni | Motoare |
Sistemul de combustibil este predispus la formarea bulelor de aer. | X22DTH (D223L). |
Filtrul diesel de particule și supapa EGR se înfundă rapid. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
Fulia arborelui cotit se defectează devreme. | X22DTH (D223L). |
Uleiul de motor poate pătrunde în combustibil atunci când inelele de etanșare montate sub injectoare se ususcă. | X22DTH (D223L). |
Componentele electrice ale pompei de combustibil de înaltă presiune devin adesea nefuncționale. | X22DTH (D223L). |
Clapetele de accelerație ale galeriei de admisie se pot defecta ușor. | Z19DTH; A20DTH. |
Galeria de evacuare se deformează din cauza temperaturilor înalte. | Z19DTH. |
Rulmenții principali ai arborelui cotit se deteriorează din cauza scurgerilor de ulei, fapt ce duce la un deficit de ulei și, implicit, la blocarea motorului la turație mare. | A20DTH. |
Garniturile de etanșare ale răcitorului de ulei de motor își pierd rapid etanșeitatea. | A20DTH. |
Turația instabilă poate fi cauzată de murdărirea supapei de control a combustibilului. | A20DTH. |
Blocul motor este sensibil la supraîncălzire. | D308L. |
Comentați