JTD este o serie de motoare diesel, echipate cu sistem de injecíe direcție cu rampă comună, produse de Fiat Chrysler Automobiles. Sunt instalate pe vehiculele Fiat, Lancia și Alfa Romeo. Chrysler, Jeep, Maserati, RAM și alte mașini sunt, de asemenea, echipate cu acestea. Aceste motoare se produc din 1997. Au fost primele motoare cu sistem cu injecție directă și rampă comună – o dezvoltare a Fiat și Bosch. Unele motoare JTD au fost dezvoltate și în colaborare cu General Motors. Toate sunt echipate cu turbocompresoare cu geometrie dublă sau variabilă. Au putere mare, sunt fiabile și cu un consum redus de combustibil.
Motoare JTD populare
Cod motor |
Nume versiune |
Capacitate, L |
Numărul și dispunerea cilindrilor |
Număr supape |
Putere, hp |
Cuplu maxim motor, N·m |
Începere producție |
Modele pe care se folosesc |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; din 2002, MultiJet |
1.9 |
4, în linie |
8 |
80–140 |
195–280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Bravo; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
MultiJet |
1.9 |
4, în linie |
16 |
140–190 |
305‒400 |
2002 |
Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
MultiJet |
1.3 |
4, în linie |
16 |
70–105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
Multijet |
1.6 |
4, în linie |
16 |
105–120 |
290–320 |
2006 |
Alfa Romeo Mito; Fiat Bravo; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2.0 |
4, în linie |
16 |
110–195 |
260–380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Bravo; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 |
Unijet |
2.4 |
5, în linie |
10 |
136–150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
Multijet |
2.4 |
5, în linie |
20 |
175–210 |
385–400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
Multijet |
2.3 |
4, în linie |
16 |
110–148 |
270–380 |
2006 |
Fiat Ducato |
Defecțiuni frecvente ale motoarelor JTD
Defecțiuni | Motoare |
La versiunile cu galerie de admisie din plastic, se pot rupe clapetele de admisie, deteriorând motorul dacă ajung în camerele de ardere.. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Dacă uleiul nu este înlocuit la timp, injectoarele de combustibil se pot înfunda rapid. După curățare nu mai rezistă mult. | 1.9 MultiJet. |
Uleiul se arde rapid, fapt ce poate determina alunecarea lanțul de distribuție. | 1.3 MultiJet. |
Lanțul de distribuție are durată scurtă de viață. Dacă se defectează, se deteriorează culbutorii. | 1.3 MultiJet. |
Pe vreme geroasă se defectează unitatea de control electronic, făcând imposibilă pornirea motorului. | 1.3 MultiJet. |
Lichidul de răcire începe să curgă pe sub termostat, fapt ce poate duce la supraîncălzirea motorului. La unele versiuni se poate crăpa însuși termostatul. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Den
un tehnician zâmbitor, cu o vastă experiență în tutorialele video AUTODOC;
nu se desparte niciodată de ochelarii de protecție;
conduce un BMW X5 E53;
visează să primească butonul de aur de la Youtube, pentru 1 000 000 de abonați.
Comentați