Geartronic — cutii de viteză pentru mașini Volvo

Geartronic — cutii de viteză pentru mașini Volvo

Geartronic este o cutie de viteze manumatică, cu convertor de cuplu hidraulic și funcția de mod manual, folosită pe autoturismele și vehiculele comerciale Volvo. A fost scoasă pe piață în anii 1990. În prezent este disponibilă pe aproape toate modelele mărcii. Modul manual permite șoferului să preia controlul asupra vehiculului în caz de nevoie, cum ar fi de exemplu pentru a îmbunătăți abilitățile off-road sau dinamica în anumite condiții de drum.

Cum funcționează Geartronic

Implicit, Geartronic funcționează ca o cutie de viteze automată, calculând și schimbând independent raportul de viteze. Pentru a schimba pe modul manual, șoferul glisează maneta în fanta “+S-”, după care la “+” sau “-”, în funcție de viteza în care vor să schimbe. Multe modele Volvo moderne au și schimbătoare cu padele pentru controlul manual al transmisiei. După schimbarea în modul manual, culoarea indicatorului de bord  “+S−” se schimbă în portocaliu, și apare un număr pentru a indica viteza acționată.

Versiuni Geartronic populare

Cod cutie de viteze Producător Număr de viteze Capacitate maximă motor, L Cuplu motor maxim, N·m Început producție Modele pe care a fost aplicată
AWTF-80 SC Aisin 6 2.5 450 2001 Volvo C30 I; Volvo S60 I, II; Volvo XC60 I; Volvo S40 II; Volvo XC70 II
AW55-50SN Aisin 5 3.5 320 2000 Volvo S40 I, II; Volvo S80 I, II; Volvo S60 I; Volvo V70 I
4T65-E General Motors 4 3.8–5.3 380–440 1996 Volvo XC90; Volvo S80
TG-81SC (AWF8F35, AWF8G45, AWF8F45) Aisin 8 3.5–4.5 350–480  2013 Volvo S60 I; Volvo XC40 I; Volvo S90 I; Volvo XC90 I; Volvo S80 I; Volvo V90 I; Volvo XC60 I
TF-80SD Aisin 6 3.0 450 2010 Volvo V40 II; Volvo V70 III; Volvo V50 I; Volvo XC70 II; Volvo S60 II; Volvo XC60 I

Defecțiuni frecvente ale Geartronic 

DefecțiuniTransmisii
Electrovalvele convertorului de cuplu se înfundă dacă lichidul de transmisie nu este schimbat la timp.AW55-50SN, TG-81SC.
Elementele mecanice ale transmisiei încep să se uzeze dacă nivelul lichidului de transmisie este prea scăzut.AW55-50SN.
Arborele angrenajului planetar se defectează frecvent.AW55-50SN.
Ambreiajul de blocare al convertorul de cuplu se uzează.TG-81SC. 
Manșonul sau elementul de etanșare al axului arborelui de acționare stâng începe să prezinte scurgeri.TG-81SC.
Rulmenții sunt predispuși la defecțiune.GM 4Т65Е.