De ce este rateul periculos pentru motor și cum poate fi evitat

De ce este rateul periculos pentru motor și cum poate fi evitat

Rateul de pornire a motorului este o defecțiune indicând că unul sau mai mulți cilindri nu funcționează. Aceasta cauzează uzarea excesivă și supraîncălzirea motorului, ducând la griparea suprafețelor pistoanelor și cilindrilor. În continuare vă vom explica cum să recunoașteți această problemă și cum să o rezolvați.

Cinci semne ale defecțiunii

  • Smucituri ale motorului la mersul în gol. Uneori vibrațiile sunt atât de puternice că le puteți simți în volan, schimbătorul de viteze și caroserie. În plus, viteza de rotație a motorului la mersul în gol este instabilă. 
  • Reducerea puterii motorului. Puteți observa mai ales defecțiuni la motor la apăsarea pedalei de accelerație sau smucituri la accelerare. Pe tabloul de bord se poate aprinde indicatorul ‘Check Engine’ (verificați motorul).

Reducerea puterii motorului

  • Depuneri de carbon pe bujii și crăpături la firele de înaltă tensiune. Acestea sunt de obicei ușor de detectat la simpla inspecție a pieselor.

Depuneri de carbon pe bujii și crăpături la firele de înaltă tensiune

  • Sunete neobișnuite în timpul funcționării motorului. De exemplu, în locul zgomotului constant, pot fi auzite niște sunete intermitente. 
  • Creșterea consumului de combustibil. Acest lucru este de obicei cauzat de probleme în timpul proceselor de formare a amestecului de combustibil și de aprindere.

Creșterea consumului de combustibil

Trei cauze ale rateului motorului

  1. Probleme la sistemul de aprindere. Bujiile defecte, bobinele și firele de înaltă tensiune rupte, precum și setările incorecte pot determina aprinderea timpurie sau prea târzie, fapt ce întrerupe procesul de ardere a amestecului combustibil-aer, ducând la defectarea motorului.
  2. Întreruperea proceselor de alimentare și amestecare a combustibilului. Murdărirea injectoarelor de combustibil și defectarea electrovalvei, înfundarea filtrului de aer, scurgeri la sistemul de admisie, de alimentare cu combustibil sau servofrâna cu vacuum pot determina un amestec aer-combustibil prea bogat sau prea slab, fapt ce afectează eficiența arderii. Consecințe similare are și defectarea senzorului de debit de aer masic, a senzorului de poziție a clapetei de accelerație sau a supapei de control a mersului în gol.
  3. Scurgeri în camera de ardere. Acest lucru este de obicei cauzat de arderea supapelor, pistoanelor, garniturii capului cilindrului sau de zgârierea suprafeței cilindrului. Pot fi, deasemenea, provocate de reglarea incorectă a supapelor, defectarea tacheților sau tacheților hidraulici sau distribuția incorectă a supapelor.

 Șase sfaturi de la AUTODOC 

  1. Înlocuiți consumabilele la timp. De exemplu, filtrele de aer ar trebui înlocuite la fiecare 10 000–15 000 km. În funcție de tipul lor, bujiile rezistă la 30 000–100 000 km, iar duzele de combustibil – 100 000–120 000 km.
  2. Curățați regulat injectoarele de combustibil, cam o dată pe an. Faceți acest lucru adăugând un aditiv special la combustibil. În cazul murdăririi semnificative, mergeți la un service auto.
  3. Folosiți doar ulei de motor de înaltă calitate. Produsele uzurii motorului pot cauza supraîncălzirea motorului, blocarea inelului pistonului și distrugerea elementelor. Se recomandă să schimbați materialul de lubrifiere și filtrul de ulei la fiecare 10 000–15 000 km.
  4. Folosiți combustibil de înaltă calitate. Acest lucru va preveni depunerile de carbon pe suprafața componentelor motorului.
  5. Din când în când lăsați motorul să tureze la maxim. Acest lucru va crește scurt temperatura în camerele de ardere până la 500°С și va curăța vârful bujiilor de depuneri.
  6. Atunci când întrețineți motorul, strângeți toate conexiunile filetate cu cuplul motor specificat în documentația tehnică a mașinii. Acest lucru la asigura etanșeitatea tuturor articulațiilor și integritatea elementelor de etanșare.

Concluzie

Rateul motorului nu doar că afectează performanța acestuia, ci este și un simptom de defecțiuni serioase. De aceea este important să realizați o diagnosticare amănunțită a motorului la primele semne ale unei probleme și să reparați defecțiunea cât mai curând posibil. Întreținerea la timp a motorului asigură o funcționare de durată și fără probleme a acestuia.

[Total: 0   Average: 0/5]