Cum să curățați carcasa clapetei de accelerație

Cum să curățați carcasa clapetei de accelerație

Sistemele moderne de admisie a aerului pot funcționa perioade lungi de timp fără mentenanță. Totuși, este necesar să luați anumite măsuri profilactice la fiecare 120.000 km, pentru o funcționare impecabilă. În special, merită să curățați corpul clapetei de accelerație. Vă puteți descurca și de unul singur cu această sarcină, cam în 10 – 20 de minute. În acest articol vom discuta despre indicii unei clapete de accelerație înfundate și vă vom explica cum să o curățați de unul singur.

Ce este clapeta de accelerație?

Această componentă este un element al sistemului de admisie a aerului, care controlează cantitatea de aer furnizată spre camerele de ardere. Are efect direct asupra procesului de formare a amestecului carburant-aer. Poate fi acționată mecanic sau electric. Este instalată într-o carcasă conectată la furtunurile sistemelor de răcire, de ventilație a carterului și de control al emisiilor prin evaporare, conectorii senzorilor, etc. Pe axul clapetei de accelerație este instalat senzorul de poziție, care măsoară unghiul de accelerare și viteza de deplasare. Indicațiile senzorului sunt utilizate de către unitatea de control a motorului pentru corecția injecției și a aprinderii.

Ce este clapeta de accelerație

La componentele mecanice, clapeta este conectată la pedala de accelerație printr-un cablu sau levier: când pedala este apăsată, clapeta se deschide sub un unghi corespunzător.

Ansamblurile cu acționare electrică includ un motor electric, care are rolul de a deschide conducta de aer; unitatea de control a motorului dă comenzi la acest motor, în baza semnalelor de la diferiți senzori.

Care sunt indicii clapetei de accelerație înfundată?

  • Probleme la pornirea motorului. Din cauza depunerilor, clapeta de accelerație ar putea să lase să treacă prin unghiul de deschidere mai puțin aer decât este necesar. Acest lucru determină reducerea tracțiunii, în special la turații mici. Uneori, motorul chiar se oprește.
  • Turații instabile sau înalte la ralanti. Acest lucru se întâmplă atunci când în motor ajunge mai mult aer decât este necesar, din cauza calării mecanismului în poziția deschisă.
  • Majorarea consumului de combustibil. La unele vehicule, alimentarea cu prea mult aer determină alimentarea motorului cu prea mult combustibil. Acesta arde în gol.
  • Reducerea puterii motorului. Dacă supapa nu se deschide sub unghiul necesar, camerele de ardere recepționează o cantitate insuficientă de aer. Conducătorul auto poate observa o reducere semnificativă a dinamicii vehiculului.

Cum să curățați clapeta de accelerație fără să o demontați?

  1. Parcați-vă automobilul pe o suprafață plană, astfel încât să aveți acces la compartimentul motorului din toate părțile. Este mai bine să lucrați afară sau în încăperi bine ventilate. 
  2. Fixați-vă vehiculul cu opritoare pentru roți.
  3. Deschideți capota. Deconectați terminalul negativ de la baterie.
  4. Localizați carcasa clapetei. Ar trebui să fie undeva între filtrul de aer și galeria de admisie. Dacă vă este greu să găsiți componenta, cereți asistentului dumneavoastră să apese pedala de accelerație pentru a vedea cum se deschide clapeta.
  5. Determinați de care instrumente aveți nevoie pentru demontarea racordului filtrului de aer. Pregătiți-le. Pe lângă instrumente, veți mai avea nevoie de mănuși de protecție și ochelari de protecție, șervețele de hârtie, puțin ulei de motor, o perie cu peri moi sau lavetă moale, bandă adezivă de mascare sau bandă specială de marcare, precum și o cutie de agent de curățat clapeta de accelerație.
  6. Cu ajutorul benzii adezive de mascare sau a benzii speciale de marcare, marcați toate furtunurile pe care trebuie să le demontați pentru a ajunge la carcasa clapetei și la conducta de aer.
  7. Cu o șurubelniță sau o cheie slăbiți colierul care strânge conducta de aer.
  8. Demontați atent conducta. Asigurați-vă că nu deteriorați garnitura, dacă există vreuna. Efectuați lucrarea cu atenție, astfel încât să nu deconectați conexiunile electrice și furtunurile. Dacă carcasa clapetei de accelerație este conectată la conductele de aer din ambele părți, este suficientă înlăturarea doar a uneia dintre ele.
  9. Puneți-vă mănușile de protecție și ochelarii de protecție.
  10. Pulverizați agent de curățat clapeta de accelerație pe suprafața interioară a componentei. Permiteți compusului să acționeze timp de 5–10 minute.
Pulverizați agent de curățat clapeta de accelerație pe suprafața interioară a componentei
  1. Înlăturați murdăria cu o perie sau o lavetă moale. Rețineți: unele carcase de clapetă au un înveliș special din molibden. Curățați-l cu mare grijă.
  2. Utilizați șervețele pentru a îndepărta reziduurile de agent de curățat și depunerile dizolvate. Dacă este necesar, tratați suprafața încă o dată.
  3. Ștergeți ansamblul până va fi uscat.
  4. Aplicați o picătură de ulei pe axul clapetei. Împrăștiați-o cu un bețișor de bumbac.
  5. Cuplați conducta de aer a galeriei de admisie și strângeți colierul cu aproximativ aceeași forță cu care a fost strâns inițial. Puneți la locul lor toate furtunurile demontate.
  6. Porniți motorul. Lăsați-l să funcționeze la ralanti câteva minute.
  7. Efectuați un parcurs de probă. Dacă problemele la motor erau legate de murdărirea clapetei, atunci ele ar trebui să dispară.

Cum să curățați corpul clapetei de accelerație când este demontată de la automobil?

Demontarea componentei vă permite să o curățați cât mai maximal calitativ. Totuși, procedura va dura mai mult timp.

 Efectuați următorii pași: 
  1. Repetați pașii 1, 2, 3, 4 și 5 din lista anterioară. Țineți minte că s-ar putea să aveți nevoie de mai multe instrumente, deoarece va trebui să demontați întreaga unitate. În plus, se recomandă să pregătiți un vas curat în care să scurgeți lichidul de răcire, precum și niște lichid de răcire nou, identic cu cel pe care îl utilizați acum.
  2. Demontați carcasa filtrului de aer, dacă trebuie să ajungeți la carcasa clapetei de accelerație.
  3. Slăbiți toate colierele, după care decuplați toți conectorii electrici, furtunurile și țevile de la carcasa clapetei. Aveți mare grijă cum demontați furtunul sistemului de răcire, în special dacă motorul a funcționat mai înainte: lichidul de răcire ar putea fi fierbinte.
  4. Deșurubați elementele de fixare ale carcasei clapetei și demontați-o pe aceasta din urmă de la automobil. La unele automobile există un element de fixare suplimentar – o scoabă de fixare. Dacă clapeta este acționată mecanic, va trebui să demontați pârghia pedalei acceleratorului. 
  5. Acoperiți deschiderea galeriei de admisie pentru a preveni pătrunderea murdăriei în interiorul unității.
  6. Demontați supapa de reglare a aerului în ralanti de la carcasa clapetei. Și aceasta trebuie curățată.
  7. Aplicați niște agent de curățat pe suprafața carcasei clapetei automobilului dumneavoastră și tratați cu acesta toate cavitățile greu accesibile. Decontaminați cu o perie și șervețele de hârtie sau o lavetă moale.
Aplicați niște agent de curățat pe suprafața carcasei clapetei automobilului dumneavoastră și tratați cu acesta toate cavitățile greu accesibile
  1. Uscați elementele curățate.
  2. Curățați locul de montare al carcasei clapetei și instalați o nouă garnitură.
  3. Montați toate componentele la locul lor, respectând pașii de demontare în sens invers.
  4. Verificați nivelul lichidului de răcire. Reumpleți dacă este necesar.
  5. Reajustați componenta. Citiți mai departe pentru a afla cum să o faceți.

Reajustarea sistemului de comandă mecanică al clapetei de accelerație

  1. Scoateți bornele de la baterie timp de 15 minute. După aceea, reconectați-le. Dacă le-ați scos deja atunci când ați spălat unitatea, puteți omite acest pas.
  2. Porniți motorul. Lăsați-l să funcționeze la ralanti 10 minute. Rețineți să nu puteți conecta niciun consumator suplimentar.
  3. Opriți motorul pentru 10 secunde. Reporniți-l.
  4. Așteptați până motorul se va încălzi până la temperatura de funcționare. După aceea, puteți începe să utilizați vehiculul.
  5. Rețineți: s-ar putea să fie nevoie să conduceți 150–200 km până la stabilizarea funcționării la ralanti.

Reajustarea sistemului de comandă electronică al clapetei de accelerație

Procesul de reajustare poate varia la diferite vehicule. Prin urmare, înainte de a începe procedura, consultați manualul vehiculului pentru a vedea succesiunea exactă a pașilor.

 În general, algoritmul este după cum urmează: 
  1. Studiați procedura și încercați să o memorați. Va trebui să acționați rapid, așa că nu veți avea timp să verificați detaliile.
  2. Porniți motorul. Încălziți-l până la temperatura de funcționare.
  3. Opriți-l pentru 10 secunde.
  4. Porniți sistemul de aprindere pentru 3 secunde.
  5. Apăsați pedala de accelerație rapid de 5 ori. O apăsare ar trebui să dureze o secundă. 
  6. Apăsați pedala de accelerație până la capăt timp de 7 secunde. Țineți-o apăsată până indicatorul “Verificați motorul” (Check Engine) începe să lumineze continuu și țineți-o așa încă 3 secunde.
  7. Eliberați pedala de accelerație și porniți motorul.

Cum să preveniți murdărirea carcasei clapetei de accelerație?

  • i Utilizați doar combustibil calitativ. În caz contrar, impuritățile și contaminanții vor pătrunde în interiorul motorului, cauzând formarea rapidă a depunerilor de calamină pe clapeta de accelerație. Din același motiv nu ar trebui să neglijați nici înlocuirea filtrului de combustibil. Se recomandă spălarea din timp în timp a rezervorului de combustibil.
  • i Înlocuiți la timp filtrul de aer. Asigurați-vă întotdeauna că sistemul de admisie este etanș. Această verificare simplă previne tragerea aerului fals în sistemul de admisie, prin locurile în care componentele acestuia sunt neetanșe.
  • i Asigurați-vă întotdeauna că sistemul de ventilare a carterului nu este defectat. Defectarea acestuia determină formarea rapidă de depuneri uleioase pe elementele carcasei clapetei de accelerație.

Concluzia

Stabilitatea și randamentul motorului depind de buna funcționare a ansamblurilor aferente. Prin urmare, curățarea carcasei clapetei de accelerație este una dintre procedurile de întreținere obligatorii ale sistemului de admisie. Sfaturile noastre utile vă vor ajuta să o efectuați de unul singur și să economisiți la serviciile atelierelor de reparații.

Comentariile – 1

  • @user_1267180
    06.04.2024 04:04
    Membru

    Salut am dat jos clapeta de acceleratie avea fluctuatie de turatie la relanti si nu numai am spalat clapeta cu un sprai pentru asa ceva si nu stiu cum sa scot axul clapetei deoarece am vazut murdarie pe circuit an vw bora an 2002 1.616 valveBCB benzina va rog daca ma puteti ajuta.

Profilul dvs. este asistentul dvs. personal.

Urmărește cheltuielile, ține jurnalul de bord, programul înlocuirilor, salvează notele și documentele