Factori de luat în calcul la alegerea bujiilor

Factori de luat în calcul la alegerea bujiilor

Motoarele cu benzină folosesc bujii pentru aprinderea amestecului aer-combustibil în interiorul cilindrilor. Acestea se deosebesc după numărul electrozilor, materialul de producție și sunt fabricate de către o mulțime de companii. În acest articol veți găsi informații despre cum să alegeți corect componentele pentru a porni mai ușor motorul, pentru a spori puterea acestuia, pentru a reduce consumul de combustibil și multe alte sfaturi utile.

Principalele tipuri

 După numărul de electrozi: 
  1. Cu un electrod. Au un electrod central și unul lateral, realizat din metal, cu diametru de 2.5 mm. Această construcție simplă asigură o ardere eficientă. Asemenea piese sunt ieftine, dar au și durată de funcționare scurtă.
  2. Cu mai mulți electrozi. Au până la 4 electrozi laterali. Se caracterizează prin durabilitate, întrucât elementele de lucru ale acestora se uzează pe rând. Totuși, este imposibil de reglat golul dintre electrozi. Aceste componente reprezintă cea mai bună alegere pentru motoarele în care locașurile bujiilor sunt greu accesibile.
Bujie cu un electrod, cu mai mulți electrozi.
 După materialul de producție al electrodului central (le vom enumera doar pe cele mai răspândite ): 
  1. Cupru-nichel. Au o durată de funcționare de 25 000-30 000 de kilometri. Au prețuri accesibile și sunt optime pentru motoarele dispuse în linie.
  2. Platină. Rezistă până la 120 000 de kilometri. Au un electrod subțire, care emite o scânteie mai puternică.
  3. Iridiu. Aceste bujii sunt mai rezistente la temperaturile ridicate și coroziune. Au aceeași durată de funcționare ca și cele din platină și asigură o eficiență maximă a arderii combustibilului.
  4. Argint. Sunt rezistente la sarcini mari, vibrații, precum și la ancrasare. Sunt cea mai bună alegere pentru mașinile ce funcționează cu gaz petrolier lichefiat. Dezavantajul lor îl constituie durata scurtă de funcționare: în medie, de până la 30 000 de kilometri.
Bujie cupru-nichel, platină, iridiu, argint.
Sfat de la AUTODOC: Componentele din platină și iridiu sunt relativ scumpe. Totuși, dacă mașina dumneavoastră are bujii greu accesibile, cel mai bine este să instalați bujii de acest tip, întucât au o durată lungă de funcționare. Același lucru este valabil și dacă exploatați intens mașina. În restul cazurilor, vă puteți descurca perfect și cu componente mai ieftine.
 După indicele de căldură: 
  1. Fierbinți. Au o dispersie redusă a căldurii de la electrodul central și izolator. Se folosesc la motoarele cu rată a compresiei scăzută, ce operează pe combustibil cu cifră octanică mică.
  2. Reci. Se caracterizează prin dispersie înaltă a căldurii și sunt folosite la motoarele ce necesită combustibil cu cifră octanică mare și au rata compresiei înaltă.
  3. Medii. Dețin caracteristici echilibrate ale primelor două tipuri. Sunt cele mai răspândite bujii.
Bujie fierbinți, reci, medii.
Înafară de aceasta, bujiile se deosebesc după diametru, pasul și lungimea filetului, dimensiunea capului cheii tubulare hexagonale și tipul de etanșare (șaibă din metal moale sau suport conic).

Modele populare de bujii

  • Bosch Platinum plus HR6DP. Au un electrod central cu vârf sudat din platină. Sunt extrem de rezistente la uzură și au o durată de funcționare lungă – până la 120 000 de kilometri parcurși.
  • Denso K20TT. Au electrozi subțiri de 1.5 mm, din nichel. Sunt potrivite pentru motoarele pe benzină, precum și pentru cele cu gaz petrolier lichefiat. Au caracteristici similare bujiilor din iridiu, dar sunt mult mai accesibile. Aceste bujii reduc consumul de combustibil și emisiile de gaze de eșapament.
  • Champion N9BYC4. Au trei electrozi la sol și durată lungă de funcționare – până la 70 000 de kilometri parcurși.
  • Beru ULTRA-14FGR6DDU. Trăsătura lor specifică o constituie cele două perechi de electrozi asimetrici suplimentari. Funcționarea lor este stabilă chiar și la tensiune mică.
  • Valeo R76H11. Au un electrod lateral și un gol de aprindere optim, care asigură formarea unei scântei perfecte. În consecință, se consumă mai puțin combustibil, iar uneori se observă și o creștere a puterii motorului (până la 2.1%). Au preț accesibil.

Concluzie

Înlocuiți bujiile la expirarea valabilității acestora. Ignorarea prelungită a acestei probleme poate duce la defectarea motorului sau a altor sisteme ale vehiculului. Urmați recomandările AUTODOC și instalați componentele care se potrivesc cel mai bine mașinii dumneavoastră.

Comentați

Your email address will not be published. Required fields are marked *