Uleiul sintetic versus uleiul mineral: care este cel mai bun ulei pentru automobilul dumneavoastră

Uleiul sintetic versus uleiul mineral: care este cel mai bun ulei pentru automobilul dumneavoastră

În prezent, pe piața auto există o varietate largă de uleiuri de motor. Acestea diferă după compoziție, preț, viscozitate, calitate și durabilitate. În prezent, lubrifianții sintetici sunt la mare căutare. Vă vom relata care sunt aceștia și care avantaje le au comparativ cu uleiurile convenționale. De asemenea, vă vom ajuta să alegeți cel mai potrivit lubrifiant pentru automobilul dumneavoastră.

Ce este uleiul de motor sintetic?

Uleiurile sintetice se deosebesc de cele minerale printr-o rafinare mai bună și după prezența aditivilor. Diferiți lubrifianți sintetici pot avea compoziție și caracteristici diferite. Ca uleiuri de bază acestea pot folosi uleiuri minerale rafinate prin hidrocracare, precum și derivate de glicoli, eteri și esteri, polialfaolefine și alte substanțe chimice. Uneori sunt amestecate diferite grupuri de lichide de bază. Asemenea produse fac de cele mai multe ori parte din categoria de amestecuri sintetice, fiind uneori descrise drept lubrifianți semisintetici.

Ce este uleiul de motor sintetic

Care sunt avantajele uleiului de motor sintetic?

  1. Proprietăți de lubrifiere mai bune. Moleculele aditivilor pe care îi conțin aceste produse sunt mai durabile, prevenind astfel distrugerea peliculei de ulei sub sarcini înalte. Acest lucru înseamnă că piesele motorului vor fi protejate bine chiar și la temperaturi extrem de înalte.
  2. Rezistență la oxidare. La temperaturi înalte, aditivii își păstrează mai mult proprietățile, fapt care afectează longevitatea produsului în ansamblu. În plus, asemenea lubrifianți sunt mai rezistenți la ardere, motiv pentru care va trebui să îi completați mai rar.
  3. Consum redus de combustibil. Datorită structurii moleculare omogene a produsului, coeficientul de frecare dintre piesele în contact ale motorului este semnificativ mai mic. Din această cauză, crește randamentul motorului, întrucât acesta din urmă pierde mai puțină energie pentru a învinge frecarea.
Care sunt avantajele uleiului de motor sintetic
  1. Fluiditate excelentă la temperaturi joase. La temperaturi joase, lubrifianții sintetici își mențin viscozitatea relativ redusă, putând fi pompați. Grație acestui fapt, lubrifiantul va fi transferat la motor în doar câteva secunde de la pornire, chiar și dacă afară este ger. Acest lucru reduce semnificativ uzura motorului, având în vedere că majoritatea defecțiunilor motorului apar în primele minute de funcționare.
  2. Depuneri minime de calamină. Pentru că produsele care au ca uleiuri de bază componente sintetice folosesc substanțe foarte bine rafinate, acestea aproape că nu au impurități. Datorită acestui fapt, pe piesele motorului nu se formează depuneri.

Cât de des trebuie schimbate uleiurile sintetice?

La unele automobile acest lucru trebuie efectuat la fiecare 5000 km. În schimb pentru altele, schimbul uleiului la un interval de 25000 km va fi suficient. Acest interval depinde de construcția vehiculului și anul de producție, condițiile de exploatare ale automobilului, precum și de compoziția produsului. De aceea, atunci când alegeți uleiul de motor, cel mai bine este să respectați recomandările producătorului auto și ale producătorului de chimicale auto. De regulă, au nevoie de înlocuirea frecventă a uleiului vehiculele vechi și cele cu turbocompresoare, precum și cele exploatate în condiții de sarcini sporite.

Cât de des trebuie schimbate uleiurile sintetice

Care viscozitate a uleiului este cea mai bună?

Viscozitatea necesară a lubrifiantului este determinată de construcția motorului și este specificată întotdeauna în instrucțiunile de exploatare ale vehiculului. Este interzisă utilizarea produselor cu viscozitate diferită, întrucât grosimea peliculei de ulei, durabilitatea acesteia, precum și fluiditatea la anumite temperaturi sunt calculate minuțios la proiectarea motorului. Cu toate acestea, producătorii auto vă permit să alegeți dintre câteva variante de viscozitate. Astfel, ce alegeți pentru automobilul dumneavoastră? Și care sunt diferențele dintre uleiurile 5w20 și 5w30?

Viscozitatea uleiului de motor este specificată conform standardelor SAE (Societății Inginerilor de Automobile). Prima cifră din cod înseamnă proprietățile produsului la temperaturi joase, iar a doua – la temperaturi înalte. Litera “W” indică faptul că produsul este destinat pentru utilizare pe timp de iarnă.

Proprietățile la temperaturi joase indică temperatura minimă la care uleiul rămâne destul de fluid pentru ca demarorul să poată roti motorul, iar pompa de ulei să transfere rapid lubrifiantul prin sistem. Respectiv, uleiurile cu gradul 0W au caracteristici optime de funcționare a motorului la -35 °C, 5W – la -30 °C, 10W – la -25 °C, 15W – la -20 °C, 20W – la -15 °C, 25W – la -10 °C. 

La determinarea proprietăților la temperaturi înalte, acestea nu se focalizează pe temperatura mediului ambiant, deoarece piesele motorului se încălzesc semnificativ chiar și pe vreme rece. De aceea, pentru notarea clasei uleiului au fost luate în calcul viscozitatea cinematică și dinamică măsurate la 100 °C și 150 °C respectiv. Există clase de 20, 30, 40, 50 și 60, unde lubrifianții cu nivel mai mare sunt mai vâscoși.

Prin urmare, dacă e să comparăm lubrifianții 0W20 și 5W20, primul oferă o funcționare mai bună a motorului la temperaturi sub zero grade. În același timp, proprietățile la temperaturi înalte ale ambelor produse sunt aceleași. Prin urmare, dacă locuiți într-o regiune cu ierni blânde, nu este nevoie să cumărați uleiuri 0W20: costul acestora este de obicei mai mare.

Lubrifianții 0W20

În ceea ce privește produsele 5W20 și 5W30, diferența constă în proprietățile la temperaturi înalte. Uleiul cu gradul 5W30 este mai dens. Acesta formează o peliculă de ulei mai groasă pe piesele motorului, având rezistență mai mare la forfecare. De aceea el corespunde pentru motoarele exploatate sub sarcini înalte. Lubrifianții mai vâscoși sunt, de asemenea, utili dacă vehiculul este condus în zona metropolitană, cu staționări frecvente în ambuteiaje.

Totuși, lubrifianții 5W20 fac parte din categoria lubrifianților care permit economisirea energiei electrice, deoarece motorul pierde mai puțină energie pentru a învinge rezistența la rulare datorată densității relativ mici. Acesta este motivul pentru care poate fi folosit și la mașinile sport de viteză mare. Totuși, intervalele de înlocuire devin mai scurte în acest caz și vehiculele sunt echipate cu motoare speciale, cu orificii extrem de mici.

Lubrifianții 5W20

Este posibilă amestecarea uleiurilor convenționale și a uleiurilor sintetice?

Nu se recomandă amestecarea uleiurilor de motor cu compoziție diferită. Acestea pot conține componente incompatibile, motiv pentru care produsele pot începe să formeze sedimente, sau își pot modifica proprietățile la exploatare.

Dacă doriți să treceți la un nou tip de ulei și această schimbare este permisă de către producător, va trebui să scurgeți complet lubrifiantul, după care să turnați un produs nou. 

Este posibilă amestecarea uleiurilor convenționale și a uleiurilor sintetice

Concluzia

Longevitatea motorului depinde în mod direct de faptul dacă ați ales sau nu produsul corect. Mai mult, caracteristicile acestuia determină în multe feluri și randamentul motorului. Sperăm că informațiile de mai sus vă vor ajuta să găsiți ușor cel mai bun lubrifiant pentru automobilul dumneavoastră.

Comentați

Your email address will not be published. Required fields are marked *