Cum să verificați și să schimbați lichidul de transmisie

Cum să verificați și să schimbați lichidul de transmisie

Uleiul cutiei de viteze îndeplinește funcții foarte importante. Acesta lubrifiază elementele care intră în contact ale cutiei de viteze, înlătură murdăria și produsele de uzură și ajută la răcire. La transmisiile automate, acest lichid de lucru transferă, de asemenea cuplul motor între componentele convertizorului de cuplu. Prin urmare, majoritatea producătorilor de automobile recomandă monitorizarea nivelului și a stării lichidului de transmisie a cutiei de viteze. Vă vom povesti cum să verificați nivelul acestuia la diferite vehicule și vom discuta despre situațiile în care s-ar putea să fie necesară înlocuirea lui

Care sunt indicii unui lichid de transmisie de proastă calitate?

 Următorii indicii vă semnalizează că nu este suficient lichid de transmisie în cutia de viteze sau că acesta trebuie înlocuit: 


  • sunete ciudate și vibrații la schimbarea vitezelor;
  • pe timp de iarnă s-ar putea să vă confruntați cu probleme la schimbarea vitezelor atunci cand ansamblul încă nu este încălzit;
  • proprietățile dinamice s-ar putea înrăutăți la vehiculele cu transmisie automată;
  • smucituri la schimbarea vitezelor;
  • schimbare întârziată a vitezelor;
  • Creșterea sau scăderea neașteptată a raportului de transmisie automată.

Cum să verificați nivelul lichidului de transmisie?

 Pentru a verifica nivelul uleiului la transmisia manuală, efectuați următoarele: 
  1. Pregătiți instrumentele și soluțiile chimice necesare: o cheie, WD-40, o perie metalică, lavete curate sau șervețele curate de hârtie. S-ar putea să mai aveți nevoie și de ulei – trebuie să fie la fel ca cel pe care îl aveți în acest moment în cutia de viteze. Informațiile despre lichidul utilizat la modelul dumneavoastră de automobil ar trebui să fie specificate în manualul vehiculului. Dacă nu, apelați la ajutorul profesioniștilor.
Pregătiți instrumentele și soluțiile chimice necesare
  1. Urcați-vă automobilul pe un elevator auto sau pe o groapă de inspecție. Dacă nu dispuneți de asemenea echipament și dacă automobilul este cu tracțiune pe roțile din față, scoateți roata stângă din față pentru a ajunge la fereastra de inspecție localizată pe carcasa cutiei de viteze.
  2. Acționați maneta de frână.
  3. Dacă tocmai ați oprit motorul, așteptați câteva minute până când uleiul se scurge în baia de ulei.
  4. Curățați capacul gâtului de umplere și zona din jurul acestuia cu o perie metalică. Ștergeți cu o lavetă curată și solvent. Astfel evitați pătrunderea murdăriei în interiorul unității. 
Curățați capacul gâtului de umplere și zona din jurul acestuia cu o perie metalică
  1. Deșurubați capacul care închide orificiul de vizitare. Dacă s-a blocat, utilizați WD-40 pentru a-l deșuruba.
Deșurubați capacul care închide orificiul de vizitare
  1. Verificați cât ulei este în cutia de viteze. Nivelul acestuia ar trebui să fie până la marginea de jos a găurii.
  2. Dacă este necesar, completați lichidul cu ajutorul unei seringi.
Dacă este necesar, completați lichidul cu ajutorul unei seringi
  1. Ștergeți fâșiile de ulei de pe carcasa cutiei de viteze cu o lavetă sau un șervețel de hârtie.
  2. Înșurubați capacul.
  3. Instalați toate unitățile la locul lor, în ordinea inversă față de cum au fost demontate.
Cutiile de viteze automate au, de obicei, o jojă pentru verificarea nivelului lichidului de transmisie automată (ATF).
 Procedura de verificare este după cum urmează: 
  1. Parcați vehiculul pe o suprafață plană.
  2. Deschideți capota.
  3. Găsiți joja fluidului de transmisiei De obicei, mânerul acesteia are o culoare vie, de cele mai multe ori portocalie. Dacă este necesar, consultați manualul vehiculului pentru a afla locația jojei.
  4. Porniți motorul. Lăsați-l un pic pornit pentru a se încălzi.
  5. Dacă nu efectuați diagnosticarea imediat după conducere, schimbați toate modurile ținând maneta în fiecare poziție timp de aproximativ trei secunde. Aceste lucru va ajuta la distribuirea lichidului de transmisie de-a lungul canalelor.
  6. Fixați maneta în poziția “Park” sau “Neutral”, în funcție de modelul vehiculului. Poziția exactă a selectorului de viteze este de cele mai multe ori specificată pe jojă.
  7. Acționați  maneta de frână.
  8. Consultați manualul vehiculului pentru a vedea dacă verificarea se efectuează cu motorul pornit sau oprit. De exemplu, la unele modele Acura și Honda, motorul trebuie oprit după încălzire.
  9. Scoateți joja din cutia de viteze și ștergeți-o cu o lavetă fără scame.
  10. Introduceți joja până la capăt, după care scoateți-o din nou.
  11. Analizați joja. Veți vedea pe ea două marcaje. Primul indică nivelul lichidului de transmisie cu motorul rece, iar cel de-al doilea – cu motorul încălzit. De obicei acestea au și inscripții: fie cuvintele “Cold” sau “Hot”, fie numere care indică temperatura. Deoarece motorul dumneavoastră este acum fierbinte, urma de ulei de pe jojă ar trebui să fie la “Hot” sau o temperatură mai mare, dar nu deasupra lor. Nu se recomandă verificarea nivelului lichidului de transmisie cu motorul rece, întrucât rezultatele vor fi inexacte.
  12. Dacă este necesar, reumpleți cutia de viteze cu lichid de transmisie automată. Pentru aceasta, opriți motorul și utilizați o pâlnie.
  13. Așteptați până când uleiul curge în baia de ulei.
  14. Porniți motorul și verificați din nou nivelul lichidului de transmisie.
Unele modele, cum ar fi BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6, Volkswagen Passat, sunt echipate cu cutii de viteze fără jojă.
 Pentru a verifica dacă sunt suficient de pline sau nu, efectuați următoarele acțiuni: 
  1. Încălziți cutia de viteze până la temperaturi de funcționare, deplasându-vă pe o distanță de vreo 15 kilometri.
  2. Plasați automobilul pe un lift, un canal de vizitare sau o estacadă, pentru a putea ajunge la partea de jos a caroseriei.
  3. Porniți motorul.
  4. Schimbați selectorul de viteze în modul corespunzător – “Park” sau “Neutral”.
  5. Deșurubați dopul de inspecție de la fundul cutiei de viteze. Dacă din gaură va curge lichid, nu este necesar să-l reumpleți. Înșurubați capacul înapoi.
  6. Dacă nu curge nimic, acest lucru înseamnă că este insuficient ulei.
  7. Turnați niște lichid de transmisie automată prin orificiul de alimentare cu o pompă specială sau cu o țeavă sau cu o pâlnie, până când începe să curgă prin orificiul de control.
  8. Acoperiți gaura cu capacul.
  9. Porniți motorul.
  10. Deșurubați din nou capacul și repetați procedura de reumplere.
  11. De îndată ce lichidul de transmisie începe să curgă din nou, închideți orificiul.
  12. Schimbați selectorul de viteze prin toate modurile.
  13. Deschideți orificiul de control și completați cu lichid pentru ultima dată.
  14. Înșurubați dopul de inspecție și cel de umplere.
  15. Ștergeți urmele de ulei de pe cutia de viteze.

Când ar trebui să schimbați lichidul de transmisie?

Se recomandă ca uleiul din cutia de viteze automată să fie înlocuit la fiecare 80.000 – 100.000 km sau după 5 ani de funcționare, care este întâi. La transmisiile semiautomate, lichidul este înlocuit la fiecare 60.000 km. Pentru cutiile de viteze automate, intervalele de înlocuire ale uleiului diferă și mai mult în funcție de construcția acestora – de la treizeci la câteva sute de mii de kilometri. Intervalele de înlocuire exacte pentru modelul dumneavoastră de vehicul sunt specificate în manualul automobilului.

 Uneori, lichidul de transmisie își pierde proprietățile înainte de termen. Acest lucru este cauzat de: 


  • Stilul agresiv de conducere.
  • Tractarea unei remorci grele.
  • Rotirea roților în gol pe suprafețe alunecoase pentru prea mult timp.
  • Lichidul de transmisie automată necorespunzător.
  • Conducerea în ambuteiaje pe caniculă pentru perioade prea lungi de timp.
  • Schimbarea incorectă a vitezelor.

Prin urmare, de fiecare dată când verificați nivelul uleiului, puneți o picătură de lichid de transmisie pe o țesătură și analizați-o. Aceasta nu ar trebui să conțină materii străine. Reziduurile negre de pe jojă, mirosul puternic de ars, turbiditatea sau modificarea semnificativă a culorii, de exemplu dacă uleiul era roșu sau galben și a devenit maro sau negru, sunt indicii suplimentari că lichidul este uzat.

Cum să schimbați uleiul de transmisie de unul singur?

 Pentru a schimba uleiul de transmisie la cutiile de viteze manuale, efectuați următoarele: 
  1. Aflați cât ulei de transmisie încape în cutia dumneavoastră de viteze. Această informație poate fi găsită în manualul vehiculului. În afară de cantitatea necesară de lichid, în funcție de construcția vehiculului, veți avea nevoie de o garnitură pentru baia de transmisie sau un inel de etanșare pentru bușonul de golire, un etanșeizant, un vas pentru a aduna uleiul uzat, o pâlnie cu un furtun sau o seringă, o lavetă și chei pentru deșurubarea elementelor de fixare.
  2. Înainte de a începe, conduceți cam 5–10 km, pentru ca uleiul să se încălzească și să devină mai puțin vâscos: va fi mai ușor de scurs.
  3. Plasați automobilul dumneavoastră pe un lift auto, un canal de vizitare sau o estacadă. Dacă este necesar, fixați roțile cu opritoare de roți.
Plasați automobilul dumneavoastră pe un lift auto
  1. Scoateți placa de protecție a carterului.
  2. Instalați un vas sub baia de ulei.
Instalați un vas sub baia de ulei
  1. Scoateți bușonul de golire (de exemplu, la Renault Megane, Audi 100 și Audi A6) și lăsați ca lichidul de transmisie să se scurgă. Dacă nu există vreun bușon de golire (precum la Opel Astra sau Chevrolet Lacetti, de exemplu), slăbiți elementele de fixare ale băii de ulei, așteptați până uleiul se scurge, după care îndepărtați componenta, înclinând-o foarte atent într-o parte.
Slăbiți elementele de fixare ale băii de ulei
  1. Cu un agent de curățat frânele, înlăturați murdăria de pe locul de montare al băii de ulei sau fileturile bușonului.
Înlăturați murdăria de pe locul de montare al băii de ulei sau fileturile bușonului
  1. Dacă în timpul lucrărilor, ați demontat baia de ulei, curățați suprafețele în contact de reziduurile de la garnitura veche, ștergeți-le cu solvent, instalați o garnitură nouă utilizând un etanșeizant. Instalați baia de ulei înapoi la locul ei.
Instalați o garnitură nouă utilizând un etanșeizant
  1. Dacă ați scos bușonul, înlocuiți inelul de etanșare al acestuia și închideți orificiul de golire cu acesta.
  2. Utilizați un furtun și o pâlnie pentru a turna cantitatea necesară de lichid în cutia de viteze, prin orificiul de evacuare. De asemenea, îl puteți turna cu ajutorul unei seringi, prin orificiul de control.
  3. Montați totul la loc, în ordine inversă față de cum le-ați demontat.
Lichidul de transmisie automată trebuie schimbat la un autoservice. Nu veți reuși de unul singur să scoateți tot uleiul. Pentru a-l pompa în afară se utilizează un echipament special, care poate fi găsit la orice atelier de reparații auto.

Concluzia

Înlocuirea lichidului de transmisie și completarea lui la timp va prelungi semnificativ durata de exploatare atât a cutiei de viteze manuală, cât și automată, asigurând o funcționare îndelungată și stabilă a acestora. Urmați sfaturile noastre și veți putea verifica de unul singur nivelul și calitatea uleiului, pentru a decide ce trebuie să faceți mai departe.

[Total: 0   Average: 0/5]