Cum să evacuați aerul din instalația de frânare

Cum să evacuați aerul din instalația de frânare

Funcționarea eficientă a sistemului de frânare este una dintre condițiile cheie pentru o conducere în siguranță. Prin urmare, menținerea frânelor într-o stare de funcționare bună este o sarcină a fiecărui proprietar de automobil: ar trebui să înlocuiți consumabilele la timp, să verificați dacă există scurgeri ale țevii și să evacuați aerul din sistem dacă a pătruns acolo. Haideți să înțelegem cauzele infiltrării aerului în sistem. În acest articol vă vom relata care este ordinea corectă a evacuării aerului din instalația de frânare.

5 cauze principale ale infiltrării aerului în sistem

  • Nivel insuficient de lichid în rezervor. Din această cauză, aerul ambiant poate fi aspirat în sistem.
  • Uzarea componentelor de cauciuc. Cu timpul încep să crape și furtunurile. / Garniturile cilindrului roții (sau ale etrierului de frână), fiind expuse la umiditate, murdărie și substanțe chimice rutiere, își pierd elasticitatea și încep să fie neetanșe. De-a lungul timpului, furtunurile încep să crape și ele.
  • Înlocuirea tardivă a lichidului de lucru. Furtunurile prin care circulă acesta au structură poroasă. Acest lucru înseamnă că prin ele, deși în cantități mici, apa pătrunde în sistem. Aceasta din urmă se amestecă cu lichidul de frână, fapt ce duce la reducerea temperaturii de fierbere a acestuia din urmă. Din această cauză, în cazul frânării frecvente, cum ar fi de exemplu atunci când se circulă pe un drum în serpentine, lichidul poate începe să fiarbă. Procesul de fierbere este însoțit de generarea aburilor, și ca urmare se formează bule de aer în unele părți ale furtunurilor și ale țevilor.
  • Fitinguri și flanșe neetanșe. Din cauza vibrațiilor cauzate de conducerea pe drumuri accidentate, colierele și elementele de fixare se deșurubează cu timpul. Acest lucru duce la pătrunderea aerului.
  • Reparațiile. Dacă ați schimbat pistoanele, cilindrii, țevile sau furtunurile, aveți grijă să evacuați și aerul din sistemul de frânare imediat după finalizarea lucrărilor: la demontarea acestor componente, aerul pătrunde ușor în țevi, iar după reinstalarea lor rămâne acolo.

Cum știți când trebuie evacuat aerul din instalația de frânare

Problema este însoțită de niște semne caracteristice. La apăsarea pedalei, veți observa că rezistența acesteia s-a redus semnificativ. Uneori trebuie să apăsați de câteva ori pedala pentru a acționa frâna. Cu fiecare apăsare pedala devine mai rigidă. Uneori, frânarea începe efectiv atunci când pedala este apăsată aproape complet. Per ansamblu, distanța de frânare a vehiculului dumneavoastră devine considerabil mai lungă decât de obicei.

Dacă observați cel puțin unul dintre aceste simptome, evacuați aerul din instalația de frânare.

Cum pregătiți mașina pentru evacuarea aerului

Consecutivitatea pașilor care trebuie urmați pentru evacuarea aerului din conductele pentru lichidul de frână diferă în funcție de marca și modelul vehiculului. Este, de asemenea, determinată de structura sistemului de frânare și de prezența unităților și ansamblurilor suplimentare. Prin urmare, înainte de a începe procedura, citiți cu atenție manualul de exploatare al vehiculului. Ar trebui să conțină o descriere detaliată a procesului de evacuarea a aerului exact pentru modelul dumneavoastră de mașină. În unele cazuri, dacă mașina dumneavoastră are o mulțime de sisteme electronice, nu veți putea efectua aceste lucrări fără asistența profesioniștilor.

Sculele pentru evacuarea aerului din instalația de frânare

Pregătiți sculele pentru evacuarea aerului din instalația de frânare și alte mijloace și accesorii necesare.

 Veți avea nevoie de: 
  • Un rezervor curat, stabil, preferabil transparent, pentru lichidul de lucru scurs.
  • Un furtun transparent cu diametrul corespunzător pentru șurubul de scurgere, precum și un cap de cheie tubulară sau o cheie circulară pentru a-l deșuruba pe acesta din urmă.
  • Spray WD-40. Vă va ajuta să deșurubați elementele de fixare și conexiunile înțepenite.
  • O cheie în cruce și un cric, pentru a ajunge la cilindrii roților (etrierele de frână) în cazul în care trebuie să scoateți roțile.
  • Opritoare de roți. Probabil va trebui să vă blocați mașina pe loc, întrucât la multe modele nu se recomandă acționarea frânei de parcare în timpul evacuării aerului.
  • Lichidul de frână de același tip cu cel utilizat la mașina dumneavoastră.

Specificul procedurii de evacuare a aerului din instalația de frânare la diferite modele de mașini

 Ordinea pașilor depinde de următoarele: 
  1. Prezența regulatorului forței de frânare pe puntea spate. Este de obicei instalat pe vehiculele comerciale și autoturismele din generațiile timpurii. În anumite condiții rutiere, acesta previne alimentarea roților din spate cu lichid de frână. Prin urmare, pentru evacuarea corectă a aerului din instalația de frânare acestor vehicule, nu descărcați puntea din spate prin urcarea mașinii pe un elevator auto sau cric.
  2. Aranjamentul circuitelor de frânare. Procedura presupune evacuarea aerului din fiecare mecanism de frânare. Mai întâi, aerul este evacuat dintr-un circuit de frânare, iar apoi – din celălalt. Dacă circuitele sunt situate pe diagonală, ar trebui să începeți cu mecanismul de frânare care se află mai departe de cilindrul de frână principal: de cele mai multe ori este roata din dreapta-spate. În continuare, treceți la cea din stânga-față, după aceea la cea din stânga-spate, iar în final la cea din dreapta-față.
    Dacă circuitele sunt situate paralel și unesc roțile din față și spate, atunci evacuarea aerului din sistem ar trebui realizată în cerc. Mai întâi aerul este evacuat din mecanismul frânei din spate cel mai depărtat față de cilindrul de frână principal, după care – de la celălalt din spate. Ulterior, treceți la roțile din față.

Notă: schema de evacuare a aerului din instalația de frânare este individuală pentru fiecare model, întrucât depinde de proiectarea sistemului de frânare. Prin urmare, înainte de a începe procedura, citiți întotdeauna cu atenție manualul.

  1. Prezența sistemului de antiblocare a roților (ABS). Acest sistem previne blocarea completă a roților în timpul frânării, pentru a evita derapajul. El poate fi întâlnit la majoritatea vehiculelor moderne. Previne pierderea controlului la frânarea de urgență sau când se încearcă oprirea pe o suprafață alunecoasă. Proiectarea acestuia include un modulator al presiunii la frânare, aerul trebuind evacuat și din acesta.
Prezența sistemului de antiblocare a roților (ABS)
  1. Pompa hidraulică în locul servofrânei cu acționare prin vid. O puteți întâlni la BMW seria 7 (E32), Nissan Cedric Y32, Toyota Land Cruiser 105, Mitsubishi Pajero III și alte vehicule. La unele mașini, aceasta este utilizată suplimentar la servomecanismul de acționare prin vid. În acest caz, pentru a evacua aerul va trebui să conectați pompa.
  2. Funcționalități suplimentare. Dacă mașina dumneavoastră este echipată, de exemplu, cu un sistem electronic de stabilitate, este mai bine să solicitați asistența specialiștilor unui autoservice pentru evacuarea aerului din conductele de frână. Ar trebui să încredințați această lucrare profesioniștilor și dacă aveți unitățile ABS localizate în diferite părți ale vehiculului, întrucât în acest caz procedura presupune utilizarea unui scaner de diagnosticare, pornit cu ajutorul unui software. Land Cruiser 200, BMW X5 și alte mașini se numără printre modelele de acest tip.

Cum trebuie evacuat aerul din instalația de frânare la un vehicul care nu are ABS

  1. Deșurubați capacul rezervorului.
  2. Completați cu lichid de frână până la marcajul “Max”.
  3. Turnați niște lichid în rezervorul de scurgere.
  4. Atașați furtunul la șurubul de scurgere, scufundând celălalt capăt al lui în rezervorul de scurgere cu lichid.
  5. Cereți unui asistent să apese pedala de frână de câteva ori consecutiv, iar apoi să o apese la maxim.
  6. Între timp, deșurubați șurubul de evacuare a aerului pentru a permite lichidului să circule prin furtun.
  7. Cereți-i asistentului să apese pedala complet.
  8. Urmăriți lichidul cum iese din șurubul de evacuare a aerului. Va avea bule de aer.
  9. Înșurubați înapoi șurubul de evacuare a aerului. După aceea, asistentul dumneavoastră poate elibera pedala.
  10. Repetați procedura de 4-5 ori pentru fiecare mecanism de frânare.
  11. Nu uitați să monitorizați nivelul lichidului din rezervor și să-l completați până la “Max”.
  12. În timpul efectuării lucrărilor, aveți grijă ca lichidul să nu ajungă pe caroseria mașinii. Acesta conține componente cu efect distructiv asupra vopselei. De asemenea, evitați scurgerea substanței pe plăcuțele de frână. Dacă s-a scurs pe ele, înlocuiți-le.

Cum evacuați aerul din instalația de frânare la mașinile echipate cu ABS

 Pentru a evacuare a aerului din instalația de frânare a vehiculelor la care toate unitățile ABS sunt combinate într-un singur modul, urmați următorii pași: 
  1. Demontați siguranța ABS.
  2. Efectuați toți pașii descriși mai sus.
  3. Reinstalați siguranța.
  4. Asigurați-vă că pe tabloul de bord nu este activat indicatorul de control al defectării sistemului ABS.

Cum evacuați aerul din instalația de frânare la mașinile cu pompă hidraulică de alimentare cu lichid de frână

Cum evacuați aerul din instalația de frânare la mașinile cu pompă hidraulică de alimentare cu lichid de frână
 Parcurgeți următoarele: 
  1. Demontați siguranța ABS din suportul ei.
  2. Atașați furtunul la șurubul de evacuare a aerului. Scufundați celălalt capăt al său în rezervorul de scurgere plin cu lichid de frână.
  3. Cereți-i asistentului dumneavoastră să apese complet pedala. În acest caz nu mai este nevoie să o apese anterior de câteva ori consecutiv.
  4. Spuneți-i asistentului dumneavoastră să pornească mașina prin rotirea cheii în contact în poziția corespunzătoare. Acest lucru va activa pompa.
  5. Așteptați până când pompa evacuează tot aerul din sistem. Cu alte cuvinte, până când lichidul care se scurge din șurubul de evacuare a aerului nu mai are bule de aer.
  6. Repetați procedura pentru fiecare cilindru al roții (etrier de frână).
  7. Monitorizați nivelul lichidului din rezervor. Completați-l până la nivelul “Max” înainte de fiecare ciclu, precum și după efectuarea procedurii de evacuare a aerului din instalația de frânare.
  8. Cereți-i asistentului dumneavoastră să scoată cheia din contact.
  9. Instalați siguranța la locul ei. Asigurați-vă că pe tabloul de bord nu s-a activat indicatorul de control al defectării sistemului ABS.

Cum evacuați aerul din conductele de frână dacă nu aveți asistent

Dacă nu aveți pe nimeni care să vă ajute, puteți efectua de sine stătător procedura.

 Există mai multe metode: 
  1. Evacuarea aerului este efectuată prin aceeași modalitate ca și când ați avea asistent, dar trebuie să utilizați o tijă cu gaz pentru a ține pedala apăsată. În acest scop, scoateți temporar una de la capotă sau de la capacul portbagajului. Pentru un plus de confort, puteți cumpăra un set de evacuare a aerului din instalația de frânare. Acesta include fitinguri, adaptoare, furtunuri și un rezervor de scurgere. Este foarte comod că rezervorul este echipat cu un magnet puternic, care permite prinderea lui de orice parte a caroseriei, prevenind răsturnarea rezervorului și împrăștierea lichidului.
  2. Evacuarea aerului cu ajutorul unei pompe speciale cu vid. Se efectuează în felul următor: umpleți rezervorul cu lichid de lucru până la nivelul maxim. Conectați furtunul pompei la șurubul de evacuare a aerului al cilindrului roții (etrierului de frână) cu care lucrați. Lichidul absorbit de pompă este colectat într-un rezervor special, iar aerul este scos.
  3. Evacuarea aerului prin crearea presiunii în vasul de expansiune. Pentru aceasta s-ar putea să aveți nevoie de diferite dispozitive: seringi, mici compresoare manuale și alte scule. Principiul lor de funcționare constă în alimentarea cu aer sau lichid de frână în vasul de expansiune sub presiune. Acest lucru determină lichidul să circule prin conducte, substituind procesul de apăsare a pedalei. Restul procesului este similar cu procedura de evacuare a aerului standard: lichidul de frână cu bule de aer este scurs prin furtunul atașat la șurubul de evacuare a aerului a cilindrului roții (etrierului de frână).

Concluzia

Dacă există, toate defecțiunile sistemului de frânare trebuie remediate imediat după apariția lor. Nu trebuie să existe aer în sistem. Prin urmare, de îndată ce începeți să suspectați prezența aerului în frâne, evacuați aerul din ele, utilizând sfaturile noastre utile.

[Total: 0   Average: 0/5]