Rampa comună: trăsături, avantaje și dezavantaje

Rampa comună: trăsături, avantaje și dezavantaje

Rampa comună este un sistem de alimentare cu combustibil folosit la mașinile diesel moderne. Caracteristica principală a acestuia o constituie folosirea unei rampe de combustibil comune tuturor injectoarelor, care servește drept acumulator pentru depozitarea sub presiune a combustibilului (până la 300 mPa). Combustibilul ajunge în rampă cu ajutorul unei pompe de înaltă presiune. De aici este furnizat către injectoare, fiind injectat direct în cilindrii motorului. Stabilirea timpului de injecție, contorizarea combustibilului și numărului de injecții der ciclu sunt controlate de către Unitatea de Control Electronică.

Sistemul cu rampă comună a început să fie instalat pe autoturisme încă din 1997. În prezent, majoritatea autoturismelor și vehiculelor comerciale sunt dotate cu motoare diesel cu acest sistem.

Motoare echipate cu sistem cu rampă comună

Marcă auto Nume brand motor Modele motor
Nissan, Dacia, Renault dCi K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X
Mercedes-Benz CDI OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629
d OM654, OM656
Opel, Vauxhall CRI, CRI BiTurbo X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH
CDTi Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH
BiTurbo CDTI A20DTR, B20DTR
Hyundai, KIA CRDi J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA
Land Rover ED4 204DTD
TD4 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47
TDV8 448DT, 368DT
TD6 276DT
TDV6 306DT
SDV6 30DDTX
SDV8 448DT
SD4 224DT
Citroën, Peugeot, DS, Volvo HDI, HDi DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD
BlueHDi, e-HDi RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4
Fiat, Alfa Romeo, Lancia JTD 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000
JTDm 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000
MultiJet 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat TDI CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA
BiTDi CDCA, CNEA, CSHA
Isuzu DDi iTEQ 4JJ1
Chevrolet, Daewoo VCDi Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1
Honda i-DTEC N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4
i-CTDi N22A1, N22A3
CTDI N22A2
Mazda MZR-CD RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642
Skyactiv-D S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS
D SHY1
CiTD RF5C
DI Turbo Y601
Mitsubishi DI-D 4N13, 4N14, 4N15
SsangYong XDi D20DT, D27DT
eXDI D20DTF
XVT D27DTP
Volvo Drive-E D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T
D2 D5204T7, D4162T
D3 D5204T5
D4 D4204T5, D5204T
D5 D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9
Chrysler, Jeep CRD ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL
BMW, MINI d N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A
SD, D N47C20A
Ford TDCi F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA
Duratorq-TDCi DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4
Saab TiD Z19DT, Z19DTH, D223L
TTiD A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR
Toyota D-4D 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV
D-CAT 2AD-FHV
Porsche Diesel M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC
Infinity d V9X, OM651
Subaru D EE20Z

Principalele componente ale sistemului cu rampă comună

Item No. Name Function
1 Pompă de combustibil de joasă presiune Localizată în rezervorul de combustibil. Furnizează combustibil către pompa de înaltă presiune
2 Filtru de combustibil Înlătură murdăria și alte impurități din combustibil și previne uzarea pompei și injectoarelor.
3 Pompă de combustibil de înaltă presiune Furnizează combustibil sub presiune către rampa de combustibil.
4 Supapă contorizarea combustibil Reglează cantitatea de combustibil furnizată către pompa de combustibil de înaltă presiune.
5 Senzor presiune combustibil Măsoară presiunea din rampa de combustibil și transmite semnale corespunzătoare către unitatea de control electronică.
6 Rampa de combustibil Conține combustibil sub presiune înaltă.
7 Supapa de control a presiunii combustibilului Elimină presiunea excesivă din rampa de combustibil. Această supapă returnează combustibilul în exces către rezervorul de combustibil. Este controlat de unitatea de control electronică.
8 Injectoare Măsoară și pulverizează combustibil în camerele de ardere.

Avantajele și dezavantajele motoarelor cu rampă comună

Avantaje  Dezavantaje 
? Consum redus de combustibil ? Foarte sensibile la calitatea combustibilului
? Prietenoase cu mediul ? Injectoarele sunt sensibile la impurități
? Funcționare silențioasă ? Reparație complicată și costisitoare
? Cuplu motor înalt ? Filtrele de combustibil trebuie înlocuite mai des
? Putere înaltă  

Profilul dvs. este asistentul dvs. personal.

Urmărește cheltuielile, ține jurnalul de bord, programul înlocuirilor, salvează notele și documentele