Rampa comună este un sistem de alimentare cu combustibil folosit la mașinile diesel moderne. Caracteristica principală a acestuia o constituie folosirea unei rampe de combustibil comune tuturor injectoarelor, care servește drept acumulator pentru depozitarea sub presiune a combustibilului (până la 300 mPa). Combustibilul ajunge în rampă cu ajutorul unei pompe de înaltă presiune. De aici este furnizat către injectoare, fiind injectat direct în cilindrii motorului. Stabilirea timpului de injecție, contorizarea combustibilului și numărului de injecții der ciclu sunt controlate de către Unitatea de Control Electronică.
Sistemul cu rampă comună a început să fie instalat pe autoturisme încă din 1997. În prezent, majoritatea autoturismelor și vehiculelor comerciale sunt dotate cu motoare diesel cu acest sistem.
Motoare echipate cu sistem cu rampă comună
Marcă auto | Nume brand motor | Modele motor |
Nissan, Dacia, Renault | dCi | K9K, R9M, F9Q, R9N, M9R, G9T, G9U, M9T, P9X, V9X |
Mercedes-Benz | CDI | OM646, OM611, OM651, OM647, OM612, OM648, OM668, OM628, OM629 |
d | OM654, OM656 | |
Opel, Vauxhall | CRI, CRI BiTurbo | X20DTL, Y20DTH, Z17DTL, Z17DTH, Z13DTH, Z19DTH |
CDTi | Z17DTH, A17DT, A13DTE, A17DTJ, Z17DTJ, G9U 630, A17DTR, A20DTH, Z13DTJ, Z13DTH, Z19DTH | |
BiTurbo CDTI | A20DTR, B20DTR | |
Hyundai, KIA | CRDi | J3, D3FA, D4EB, D4CB, D4FC, D4FA, D4FB, D4FD, D4EA, D4HB, D6EA, G6EN, D3EA |
Land Rover | ED4 | 204DTD |
TD4 | 224DT, DW12BTED4, 204D3, M47 | |
TDV8 | 448DT, 368DT | |
TD6 | 276DT | |
TDV6 | 306DT | |
SDV6 | 30DDTX | |
SDV8 | 448DT | |
SD4 | 224DT | |
Citroën, Peugeot, DS, Volvo | HDI, HDi | DV4TD, DV4TED4, DV6TED4, DV6ATED4, DV6ETED, DW10TD |
BlueHDi, e-HDi | RHE (DW10CTED4), BHY (DV6FD), BHX (DV6FC), DV6FCTED, DW10FCTED4, DW10FC, DW10FDTED4, DV6FETED, DV6FE, DV5TED4 | |
Fiat, Alfa Romeo, Lancia | JTD | 182 B4.000, 188 A2.000, 185 A6.000, 839 A5.000, 186 A6.000, 182 B4.000, 182 B9.000, AR 34202, AR 32501, 937 A2.000 |
JTDm | 955 A4.000, 955 A3.000, 198 A2.000, 939 A7.000, 937 A6.000 | |
MultiJet | 188 A8.000, 188 A9.000, 198 A3.000, 199 B1.000, 263 A1.000 | |
Audi, Škoda, Volkswagen, Seat | TDI | CVMD, CAAC, DCXA, DBGC, DFGA, CLJA, CBAB,CAYC, BKS, BMK, CASA, CJMA, CRCA, CDUD, CKDA, DCZA |
BiTDi | CDCA, CNEA, CSHA | |
Isuzu | DDi iTEQ | 4JJ1 |
Chevrolet, Daewoo | VCDi | Z20S, Z20DMH, LLW, Z20S1, Z20D1, Z22D1 |
Honda | i-DTEC | N16A, N16A2, N22B1, N16A3, N22B3, N22B4 |
i-CTDi | N22A1, N22A3 | |
CTDI | N22A2 | |
Mazda | MZR-CD | RF7J, R2AA, RF5C, RF7J, Y601, Y642 |
Skyactiv-D | S5-DPTS, S8-DPTS, SH-VPTS | |
D | SHY1 | |
CiTD | RF5C | |
DI Turbo | Y601 | |
Mitsubishi | DI-D | 4N13, 4N14, 4N15 |
SsangYong | XDi | D20DT, D27DT |
eXDI | D20DTF | |
XVT | D27DTP | |
Volvo | Drive-E | D4204T8, D4204T14, D4204T23, D 4162 T |
D2 | D5204T7, D4162T | |
D3 | D5204T5 | |
D4 | D4204T5, D5204T | |
D5 | D5244T, D5244T5, D5244T15, D 5244 T9 | |
Chrysler, Jeep | CRD | ENC, ENJ, ENS, ENR, EXF, EXA, ENE, ENF, EXL |
BMW, MINI | d | N47 D20 C, N57 D30 A, N57 D30 B, B37 C15 A |
SD, D | N47C20A | |
Ford | TDCi | F6JB, HHJC, UGJC, XVJA, XVJC, T1WB, QYBA, KHBA, T8CC, T1GA |
Duratorq-TDCi | DV4TD, F6JA, F6JB, DV4TED4 | |
Saab | TiD | Z19DT, Z19DTH, D223L |
TTiD | A19DTR, Z19DTR, A 20 DTR | |
Toyota | D-4D | 1ND-TV, 1WW, 1AD-FTV, 2KD-FTV |
D-CAT | 2AD-FHV | |
Porsche | Diesel | M05.9E, M05.9D, MCU.DB, MCN.RB, MCR.CA, MCR.C, MCU.DC |
Infinity | d | V9X, OM651 |
Subaru | D | EE20Z |
Principalele componente ale sistemului cu rampă comună
Item No. | Name | Function |
1 | Pompă de combustibil de joasă presiune | Localizată în rezervorul de combustibil. Furnizează combustibil către pompa de înaltă presiune |
2 | Filtru de combustibil | Înlătură murdăria și alte impurități din combustibil și previne uzarea pompei și injectoarelor. |
3 | Pompă de combustibil de înaltă presiune | Furnizează combustibil sub presiune către rampa de combustibil. |
4 | Supapă contorizarea combustibil | Reglează cantitatea de combustibil furnizată către pompa de combustibil de înaltă presiune. |
5 | Senzor presiune combustibil | Măsoară presiunea din rampa de combustibil și transmite semnale corespunzătoare către unitatea de control electronică. |
6 | Rampa de combustibil | Conține combustibil sub presiune înaltă. |
7 | Supapa de control a presiunii combustibilului | Elimină presiunea excesivă din rampa de combustibil. Această supapă returnează combustibilul în exces către rezervorul de combustibil. Este controlat de unitatea de control electronică. |
8 | Injectoare | Măsoară și pulverizează combustibil în camerele de ardere. |
Avantajele și dezavantajele motoarelor cu rampă comună
Avantaje | Dezavantaje |
? Consum redus de combustibil | ? Foarte sensibile la calitatea combustibilului |
? Prietenoase cu mediul | ? Injectoarele sunt sensibile la impurități |
? Funcționare silențioasă | ? Reparație complicată și costisitoare |
? Cuplu motor înalt | ? Filtrele de combustibil trebuie înlocuite mai des |
? Putere înaltă |
Comentați