TDI este o gamă de motoare diesel cu turbocompresor și injecție directă a combustibilului, produse de grupul Volkswagen. Au debutat în 1989, pe Audi 100 C3. În prezent, aproape toate modelele Volkswagen, Seat, Audi și Škoda sunt echipate cu astfel de motoare. Sunt instalate, de asemenea pe unele modele ale Ford, Volvo, Mitsubishi, Chrysler și alte mărci.
Trăsături
Motoarele TDI au blocuri de cilindri din fontă sau aluminiu. Chiulașa este realizată din aluminiu. La mecanismul de distribuție cu supape se folosește de obicei o curea, dar există și versiuni care folosesc lanț sau angrenaje. În funcție de versiunea motorului, sistemul de combustibil dispune de o pompă de combustibil de înaltă presiune, unitate injectoare sau rampă de combustibil. Majoritatea mașinilor au instalat un turbocompresor cu geometrie variabilă în locul unuia obișnuit. Există și versiuni twin-turbo, unele dintre care sunt numite BiTDI.
Motoare TDI populare
Serie motor | Capacitate motor, L | Cod motor | Număr cilindri | Număr supape | Putere maximă, hp | Cuplu maxim, N·m | Tip injecție combustibil | Început producție | Modele pe care au fost aplicate |
EA381 | 2.5 | 1T | in-line 5 | 10 | 120 | 265 | Injecție directă | 1989 | Audi 100 C3 |
EA153 | 2.5 | BAC | in-line 5 | 10 | 174 | 400 | Unitate injectoare | 2003 | Volkswagen Touareg 1 |
5.0 | AJS | V10 | 20 | 313 | 750 | Unitate injectoare | 2002 | Volkswagen Phaeton 1 | |
EA180 | 1.9 | AFN | in-line 4 | 8 | 110 | 235 | Injecție directă | 1996 | Volkswagen Golf 3; SEAT Cordoba 1; Volkswagen Vento 1; Audi A6 C5; Volkswagen Passat B4; Volkswagen Passat B5; SEAT Ibiza 2; Volkswagen Polo 3; SEAT Toledo 1; Volkswagen Sharan 1; Audi A4 B5 |
EA188 | 1.9 | AWX | in-line 4 | 8 | 130 | 285 | Unitate injectoare | 2000 | Audi A4 B6; Audi A6 C6; Škoda Superb 1; Volkswagen Passat B5 |
2.0 | BMM | in-line 4 | 8 | 140 | 320 | Unitate injectoare | 2004 | Audi A3 8P; Škoda Octavia 2; Volkswagen Caddy 3; SEAT Altea 1; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; SEAT Leon 2; Volkswagen Touran 1 | |
EA189 | 1.6 | CAYC | in-line 4 | 16 | 105 | 250 | Rampă comună | 2009 | Škoda Rapid 1; Audi A3 8P; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Passat B7; Škoda Octavia 2; SEAT Leon 2; Škoda Yeti; Volkswagen Golf 6; Škoda Superb 2; Volkswagen Jetta 5 |
1.9 | CAAC | in-line 4 | 16 | 140 | 340 | Rampă comună | 2009 | Volkswagen Multivan T5; Volkswagen Caravelle T5; Volkswagen Transporter T5 | |
EA288 | 1.6 | DCXA | in-line 4 | 16 | 120 | 250 | Rampă comună | 2014 | Škoda Superb 3; Volkswagen Passat B8 |
2.0 | DBGC | in-line 4 | 16 | 150 | 340 | Rampă comună | 2016 | Škoda Kodiaq 1; Volkswagen Tiguan 2 | |
EA330 | 2.5 | BDH | V6 | 24 | 180 | 370 | Injecție directă | 2004 | Audi A6 C5; Volkswagen Passat B5; Audi A4 B6 Cabrio |
EA381 | 2.5 | BJK | in-line 5 | 10 | 109 | 285 | Rampă comună | 2006 | Volkswagen Crafter 1 |
EA896 | 3.0 | CASA | V6 | 24 | 240 | 550 | Rampă comună | 2007 | Volkswagen Touareg 1; Audi Q7 4L |
EA897 | 3.0 | CRCA | V6 | 24 | 245 | 550 | Rampă comună | 2010 | Volkswagen Touareg 2; Audi Q7 4L |
EA898 | 4.2 | CKDA | V8 | 32 | 340 | 800 | Rampă comună | 2010 | Volkswagen Touareg 2 |
Defecțiuni frecvente ale motoarelor TDI
Defecțiuni | Motoare |
Adesea este necesară reglarea pompei de înaltă presiune controlată electronic. | 1T; BDH |
Chiulașa se poate deforma în urma supraîncălzirii motorului cauzate de defectarea sistemului de răcire. | 1T |
Galeria de admisie riscă să se crape. | BAC |
Elementele de etanșare ale unității injectoare pompa în tandem își pierd etanșeitatea cu timpul. | AJS; AWX; BAC |
Angrenajele mecanismului de distribuție cu supape se defectează rapid. | AJS |
Locul de montare al supapelor se ard după un kilometraj mare, ducând la pierderea compresiei motorului. | AFN |
Lamele turbinei sau supapei de recirculare a gazelor de evacuare se blochează uneori. | AFN; AWX; CAAC; BDH; BMM |
Utilizarea unui ulei de slabă calitate determină uzarea rapidă a tacheților hidraulici sau camelor arborelui cu came. | AWX; BJK |
Injectoarele piezo-electrice se pot defecta frecvent. | BMM; CAYC; BJK; CKDA; CRCA; CASA; CAAC |
Elementele de fixare ale unității injectoare se slăbesc, fapt ce duce la apariția scurgerilor. | BMM |
De sub capacul supapelor apar adesea scurgeri. | BDH; CAYC |
Filtrul de particule diesel se înfundă relativ repede. | CAAC; DBGC; CKDA; CRCA; CASA; CAYC |
Garnitura schimbătorului de căldură se usucă frecvent, fapt ce duce la apariția scurgerilor de lichid de răcire. | DCXA |
Clapetele galeriei de admisie se blochează cu timpul. | CASA |
Comentați