Sportronic este un termen cu mai multe înțelesuri. Acesta se referă la transmisia vehiculelor Alfa Romeo și Mitsubishi. La mașinile Alfa Romeo, Sportronic este o transmisiei automată, cu mod de schimbare manual. Este folosită de la sfârșitul anilor ‘90. Aceasta combină avantajele cutiei de viteze manuale și a celei automate. Se caracterizează prin consum bun de combustibil și o dinamică perfectă; asigură șoferului un condus confortabil, îi permite să realizeze manevre complexe și sporește capacitatea off-road a vehiculului în condiții dure. Mai mult, această transmisie se adaptează stilului de condus.
Pentru mașinile Mitsubishi, numele de Sportronic înseamnă mod de schimbare manual, disponibil în transmisia constant variabilă în trepte, care permite șoferului să preia controlul manual asupra transmisiei pentru a folosi cuplul motor la eficiența maximă.
Principiul de operare al Sportronic
Transmisia Sportronic de la Alfa Romeo are la bază o cutie de viteze automată, cu convertor de cuplu hidraulic și seturi de angrenaje planetare. Controlul manual este realizat indirect, prin intermediul unității de control electronice cu program special. Informațiile despre viteza selectată sunt transmise sub formă de semnale electrice, de la diverșii senzori către unitatea de control, după care unitatea de control electronică transmite comenzi către dispozitivele de acționare, care acționează viteza cerută. Pentru a selecta viteza în modul manual, șoferul folosește maneta schimbătorului de viteze.
Pe mașinile Mitsubishi, controlul manual poate fi realizat folosind maneta schimbătorului de viteze sau schimbătoarele cu padele.
Transmisii Sportronic populare
Cod transmisie | Producător | Număr de viteze | Tip transmisie | Cuplu maxim, N⋅m | Capacitate maximă motor, l | Tip tracțiune | Început producție | Modele de mașini echipate cu acest tip de transmisie |
4HP20 | ZF | 4 | Automată, cu convertor de cuplu | 330 | 3.5 | FWD | 1995 | Alfa Romeo 166 |
AW55-50SN | Aisin | 5 | Automată, cu convertor de cuplu | 330 | 3.5 | FWD | 2000 | Alfa Romeo 166 |
F1CJA/W1CJA (JF011 E) | Jatco | – | Transmisie variabilă continuu | 250 | 2.5 | FWD, 4WD | 2005 | Mitsubishi ASX GA; Mitsubishi Outlander GF; Mitsubishi Lancer CY; Mitsubishi Outlander CW |
Defecțiuni frecvente ale transmisiilor Sportronic
Defecțiuni | Transmisii |
Canalele corpului supapei se înfundă din cauza uzurii plăcilor de frecare ale ansamblului ambreiajului. | AW55-50SN |
Ansamblurile mecanice se pot uza rapid din cauza insuficienței de ulei. | AW55-50SN |
Corpul supapei hidraulice și bucșele angrenajelor planetare se uzează cu timpul. | AW55-50SN |
Din cauza uzurii plăcii de frecare a convertorului de cuplu, arborele începe să vibreze, ducând la apariția scurgerilor. | ZF 4HP20 |
Piesele pompei transmisiei, cum ar fi bucșele, rulmenții statorului și a angrenajului de antrenare se defectează. | ZF 4HP20 |
Electrovalvele și senzorul de poziție a angrenajului se defectează. | ZF 4HP20 |
Rulmenții arborelor de intrare și ieșire se uzează prematur. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Cureaua curelei poli-V a transmisiei variabile continuu se întinde. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Supapa de control a fluxului pompei transmisiei se înfundă din cauza nerespectării intervalelor de înlocuire a lichidului, fapt însoțit de smucituri. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Motorul stepper-ului se defectează adesea. | F1CJA/W1CJA (JF011E) |
Comentați