SPORTSHIFT este marca înregistrată a companiei Prodrive, în 1995, pentru mecanismul de schimbare manuală a vitezelor cu ajutorul selectorului de viteze sau schimbătoarelor cu padele. Acest sistem este folosit la transmisiile automate Subaru din 2001 și la transmisiile automatizate manuale instalate pe unele modele Aston Martin din 2006.
Principiul de operare al SPORTSHIFT
Trăsătura distinctivă a sistemului SPORTSHIFT o reprezintă lipsa legăturii dintre selectorul de viteze sau schimbătoarele cu padele și transmisie. În locul acesteia se folosesc semnale electrice. Când șoferul apasă maneta selectorului sau un schimbător cu padele, informațiile corespunzătoare sunt transmise către unitatea de control electronică, care la rândul ei transmite comanda corespunzătoare la dispozitivele de acționare ce activează viteza selectată.
Funcția SPORTSHIFT îmbunătățește performanța dinamică a vehiculului și este utilă atunci când la condusul în pantă sau în rampă, precum și la pornirea mașinii pe o suprafață alunecoasă. În plus, disponibilitatea schimbătoarelor cu padele contribuie la schimbarea vitezelor fără a fi distras de la drum, lucru deosebit de important mai ales pentru mașinile sport.
Transmisii populare cu funcția SPORTSHIFT
Cod transmisie | Producător | Număr de viteze | Tip transmisie | Cuplu maxim, N⋅m | Capacitate maximă motor, l | Început producție | Modele de mașini echipate cu acest tip de transmisie |
4EAT | Jatco | 4 | Automată cu convertor de cuplu | 300 | 3.3 | 1988 | Subaru Impreza; Subaru Legacy; Subaru SVX; Subaru Forester; Subaru Outback |
5EAT | Jatco | 5 | Automată cu convertor de cuplu | 350 | 3.6 | 2004 | Subaru Tribeca; Subaru Legacy; Subaru Exiga; Subaru Outback |
Pe mașinile Aston Martin, transmisiile manuale automatizate cu 6 și 7 viteze, produse de Graziano, erau echipate cu sistem SPORTSHIFT. Erau instalate în special pe V8 Vantage, V8 Vantage S și alte câteva modele.
Defecțiuni frecvente ale transmisiilor cu sistem SPORTSHIFT
Defecțiuni | Transmisii |
Garnitura pompei transmisiei începe să curgă cu timpul. | 4ЕАТ |
Se defectează electrovalvele. | 4ЕАТ; 5EAT |
Se defectează tamburul ambreiajului și rulmenții transmisiei. | 4ЕАТ |
Canalele corpului supapei se înfundă. | 4ЕАТ; 5EAT |
Defectarea timpurile a senzorului de viteză. | 5EAT |
Comentați