Ce este Manumatic? Trăsături și parametri tehnici ai cutiei de viteze

Ce este Manumatic? Trăsături și parametri tehnici ai cutiei de viteze

Manumatic este un tip de transmisie care permite funcționarea atât în modul automat, cât și manual. Implicit, selectarea vitezei este realizată de către unitatea de control electronică și nu poate fi controlată de șofer. Totuși, în caz de nevoie, șoferul poate selecta vitezele manual, dacă dorește de exemplu să accelereze rapid sau să economisească combustibil. Controlul manual este realizat de obicei prin mutarea manetei de viteză într-o fantă specială, iar uneori cu ajutorul butoanelor sau manetelor de pe volan.

Principiul de operare

De obicei, manumatic are la bază o transmisie automată tradițională echipată cu un convertor de cuplu hidraulic. Totuși, adesea pot fi întâlnite transmisii manuale automatizate și transmisii variabil continuu.

Modul de control manual este posibil datorită unui soft special a unității de control electronice. Când șoferul alege o viteză anume, semnalul corespunzător este transmis către unitatea de control electronică, care apoi activează viteza selectată.

Nume de brand populare pentru manumatic

NumeMarca auto
Sportronic, Q-Tronic, Q-SystemAlfa Romeo
Touch Activated Power (TAPshift)Chevrolet, Pontiac, Saturn
S Tronic Audi
SteptronicBMW, MINI, Rover, MG
AutoStickDodge, Jeep, Chrysler, Ram 
Shiftronic, HIVEC H-MaticHyundai
MultiMatic, iShift, S-maticHonda
Direct-Shift Gearbox (DSG)Volkswagen, Škoda
SportmaticKia
ComfortronicLancia
CommandShiftLand Rover
ActiveMaticMazda
TouchShift, G Tronic,Mercedes-Benz
Xtronic CVT, DualMatic M-ATxNissan
ActiveSelectOpel, Vauxhall, Holden
E-ShiftLexus
2TronicPeugeot
TiptronicPorsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot
Tiptronic SPorsche
Geartronic, I-ShiftVolvo
SportShiftSubaru, Honda
Auto-Gear ShiftSuzuki
Multimode manual transmissionToyota
SportronicAlfa Romeo, Mitsubishi
SwitchtronicAlpina
SelectShift Ford, Lincoln
Sequential SportShift Acura, Honda, Ford
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SSTMitsubishi
Multimode manual transmissionToyota
TouchtronicAston Martin
EGSPeugeot, Citroën
Sentronic Saab
ProtronicProton
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) Pontiac

Avantaje și dezavantaje manumatic

AvantajeDezavantaje
Este posibilă frânarea de la motorSchimbarea mai lentă a vitezelor comparativ cu transmisia manuală
Consum mai redus de combustibil comparativ cu transmisiile automate tradiționaleDimensiunea mai mare a cutiei de viteze
Dinamică îmbunătățită a vehicululuiConstrucție complexă
Opțiune de mod sportCost mare
Motorul este protejat împotriva deteriorării cauzate de schimbarea incorectă a vitezelor
O mai bună controlabilitate a mașinii