Manumatic este un tip de transmisie care permite funcționarea atât în modul automat, cât și manual. Implicit, selectarea vitezei este realizată de către unitatea de control electronică și nu poate fi controlată de șofer. Totuși, în caz de nevoie, șoferul poate selecta vitezele manual, dacă dorește de exemplu să accelereze rapid sau să economisească combustibil. Controlul manual este realizat de obicei prin mutarea manetei de viteză într-o fantă specială, iar uneori cu ajutorul butoanelor sau manetelor de pe volan.
Principiul de operare
De obicei, manumatic are la bază o transmisie automată tradițională echipată cu un convertor de cuplu hidraulic. Totuși, adesea pot fi întâlnite transmisii manuale automatizate și transmisii variabil continuu.
Modul de control manual este posibil datorită unui soft special a unității de control electronice. Când șoferul alege o viteză anume, semnalul corespunzător este transmis către unitatea de control electronică, care apoi activează viteza selectată.
Nume de brand populare pentru manumatic
Nume | Marca auto |
Sportronic, Q-Tronic, Q-System | Alfa Romeo |
Touch Activated Power (TAPshift) | Chevrolet, Pontiac, Saturn |
S Tronic | Audi |
Steptronic | BMW, MINI, Rover, MG |
AutoStick | Dodge, Jeep, Chrysler, Ram |
Shiftronic, HIVEC H-Matic | Hyundai |
MultiMatic, iShift, S-matic | Honda |
Direct-Shift Gearbox (DSG) | Volkswagen, Škoda |
Sportmatic | Kia |
Comfortronic | Lancia |
CommandShift | Land Rover |
ActiveMatic | Mazda |
TouchShift, G Tronic, | Mercedes-Benz |
Xtronic CVT, DualMatic M-ATx | Nissan |
ActiveSelect | Opel, Vauxhall, Holden |
E-Shift | Lexus |
2Tronic | Peugeot |
Tiptronic | Porsche, Volkswagen, SEAT, Audi, Škoda, Peugeot |
Tiptronic S | Porsche |
Geartronic, I-Shift | Volvo |
SportShift | Subaru, Honda |
Auto-Gear Shift | Suzuki |
Multimode manual transmission | Toyota |
Sportronic | Alfa Romeo, Mitsubishi |
Switchtronic | Alpina |
SelectShift | Ford, Lincoln |
Sequential SportShift | Acura, Honda, Ford |
Allshift, INVECS I-III, Twin Clutch SST | Mitsubishi |
Multimode manual transmission | Toyota |
Touchtronic | Aston Martin |
EGS | Peugeot, Citroën |
Sentronic | Saab |
Protronic | Proton |
Driver Shift Control (DSC), Touch Activated Control (TACshift) | Pontiac |
Avantaje și dezavantaje manumatic
Avantaje | Dezavantaje |
Este posibilă frânarea de la motor | Schimbarea mai lentă a vitezelor comparativ cu transmisia manuală |
Consum mai redus de combustibil comparativ cu transmisiile automate tradiționale | Dimensiunea mai mare a cutiei de viteze |
Dinamică îmbunătățită a vehiculului | Construcție complexă |
Opțiune de mod sport | Cost mare |
Motorul este protejat împotriva deteriorării cauzate de schimbarea incorectă a vitezelor | |
O mai bună controlabilitate a mașinii |
Comentați