Airbagurile: ce este important de știut

Airbagurile: ce este important de știut

De circa 40 de ani producătorii de mașini au lucrat activ pentru reducerea probabilității de rănire în accidente auto. Una dintre cela mai bune soluții în acest domeniu o constituie airbag-urile care sunt responsabile pentru milioane de vieți salvate. În conformitate cu Institutul de Asigurări pentru Siguranța Șoselelor din U.S.A, airbag-urile pot reduce probabilitatea impactului letal cu o treime, uneori la jumătate. Totuși, pot fi periculoase atunci când se folosesc incorect. În continuare vă vom relata cum lucrează, cum să le folosiți și în cazuri ele trebuiesc dezactivate.

 8 lucruri interesante despre airbag-uri 

  1. Primele modele de airbag-uri au fost asamblate simultan de Walter Linderer din Germania și de John Hetrik din SUA în anul 1951. Dispozitivele pe care le-au modelat foloseau aer comprimat pentru umplere. Datorită activării foarte încete și, prin urmare, fără performanță, noutatea nu s-a răspândit prea mult.
  2. În anul 1963, japonezul Yasuzaburou Kobori a oferit utilizarea unui agent de propulsie în loc de aerul comprimat pentru umflarea balonului. Dar, datorită legilor privind siguranța la incendii, soluția lui Kobori a întâmpinat multe probleme, motiv pentru care continuarea cercetărilor în acest domeniu au fost stopate.
  3. În anul 1968 un inventator pe nume Allen Breed a prezentat primul senzor la impact pentru airbag care producea automat declanșarea sistemului.
  4. Prima producție în masă a mașinilor dotate cu airbag-uri frontale a fost în anul 1973 de către firma americană Oldsmobile Toronado iar în Europa, inovația a fost implementată de către Mercedes-Benz, pe modelul de sedan S-Klasse, în anul  1980.
  5. În diferite perioade, multe firme producătoare de mașini au dezvoltat această tehnologie:
    • În anul 1994 compania Volvo a început instalarea de airbag-uri laterale pe mașinile lor. Acestea au scopul de a proteja pelvisul, pieptul și abdomenul și, de asemena, să prevină pătrunderea de obiecte ascuțite în interiorul mașinii.
    • În anul 1996, KIA; producătorul de mașini coreean, a început să folosească airbag-uri pentru genunchi, care au ca scop reducerea sarcinii supra părților joase ale corpului.
    • În anul 1998 Toyota și Volvo au oferit perdele speciale care să prevină rănirea la cap în cazul impactului lateral și a accidentelor prin rostogolire. În afară de aceste funcțiuni principale, aceste mecanisme create de producători previn pătrunderea de sticlă spartă în interiorul mașinii și aruncarea pasagerilor în afară.
    • În anul 2009, Toyota a prezentat o cu totul altă soluție – airbagul central. Funcția sa este de a proteja șoferul și pasagerii de loviri suplimentare, cum ar fi, de exemplu, lovirea unul de celălalt.
    • În anul 2012, Volvo a început să aibă grijă de pietoni prin montarea de airbag-uri sub capotă.
    • În același an 2012, în Europa, producătorul Ford a prezentat centurile de siguranță care au elemente gonflabile încorporate. Acestea asigură o mai uniformă distribuire  a forței impactului, lucru care reduce și probabilitatea lovirilor grave, mai ales la copii.
  6. În prezent, cantitatea de dispozitive gonflabile la o mașină poate ajunge la 14.
Dispozitive gonflabile la o mașină poate ajunge la 14
  1. Airbagul dispozitivului rămâne pliat mult timp. Pentru a se preveni ca pliurile să nu se lipească, producătorii folosesc talc sau amidon ca și lubrifiant: acestea sunt substanțele care se pot observa în interiorul mașinii după deschiderea airbag-urilor.
  2. De obicei, deschiderea totală a unui airbag durează de la 0.01 la 0.05 secunde. O persoană are nevoie de mai mult timp pentru a clipi: în medie, o clipeală durează 0.05 secunde.

 9 sfaturi de la AUTODOC pentru folosirea corectă a airbag-urilor 

  1. Folosiți întotdeauna centurile de siguranță. Un airbag nu este înlocuitorul lor ci doar le completează. În timpul deschiderii se deplasează către persoană cu o viteză de 300 km/oră. În cazul în care nu aveți centura de siguranță pusă, puteți să vă alegeți cu lovituri grave.
  2. Ajustați-vă scaunul. Distanța dintre șofer și centrul volanului trebuie să fie de cel puțin 25 cm. Pentru asta, trebuie să vă mutați scaunul înapoi sau să-i înclinați spătarul. Proprietarii din mașinile generațiilor vechi, a căror scaune nu erau dotate cu o gamă mare de reglări, pot folosi mânerele prevăzute pentru a conduce mult mai confortabil.
Ajustați-vă scaunul
  1. Asigurați-vă că aveți o postură corectă. Șoferii și pasagerii trebuie să se așeze în mijlocul scaunului, în poziție verticală și înclinați pe spătare. Picioarele trebuiesc așezate pe podea. Nu trebuie să se sprijine pe airbag: intensitatea mare a umflării și gazele din interior pot provoca răni. Mai mult, este interzisă aplecarea în afara geamului, mai ales a copiilor.
  2. Aveți grijă să nu existe obstacole în calea deschiderii airbag-ului.  Aveți grijă la husele scaunelor: acestea pot împiedica integral sau parțial funcționarea airbag-urilor laterale. Nu depozitați obiecte grele sau ascuțite în portiere: acestea pot cauza răniri în cazul deschiderii sistemului. Este interzis să țineți sacoșe sai alte lucruri pe genunchi din același motiv.
  3. Nu instalați scaun pentru copii pe locul din față.  Se recomandă transportul copiilor sub 12 ani numai pe locurile din spate. Mai mult, este obligatoriu în unele țări. Dacă doriți să instalați un scaun de copil pe locul din față, mutați-l cât se poate de în spate și dezactivași sistemul dacă trebuie. La cele mai moderne mașini, dezactivarea este automată.
Nu instalați scaun pentru copii pe locul din față
  1. Femeile însărcinate în ultimul trimestru nu trebuie să refuze să folosească tehnologia.  În ciuda riscului de a răni fetusul prin activarea airbag-ului, consecințele lovirii de volan sunt, de obicei, mult mai grave. De aceea, reglarea corectă și purtarea centurii asigură cel mai mare nivel de siguranță împreună cu activarea airbag-urilor. Totuși, este mai bine să refuzați călătoriile cu mașina în ultimele stadii de sarcină, mai ales în spatele volanului.
  2. Nu fumați la volan. Pipa sau țigara electronică nu este numai un factor ce distrage atenția ci și aduce un mare risc de rănire fatală atunci când airbagul se va deschide.
Nu fumați la volan
  1. Mențineți funcționalitatea sistemului. Semnele distinctive de iluminare în bord indică buna funcționare a sistemului. Se va aprinde când se face contactul și se stinge în 5-6 secunde. Dacă indicatorul de avertizare este aprins constant sau dacă clipește din când în când în timpul condusului, trebuie să faceți o vizită la un atelier auto pentru o diagnoză detaliată.
  2. Nu îndepărtați niciodată eticheta și nu faceți lucrări în zona în care se află airbag-urile, fără a deconecta înainte bateria. Numai deconectând furnizarea de curent veți fi protejat de o deschidere neașteptată a airbag-urilor.
Deconecta înainte bateria

Concluzii

Fără îndoială, airbag-urile sunt una dintre cele mai bune soluții tehnologice care protejează șoferul și pasagerii împotriva rănirilor în caz de accident. Totuși. în ciuda unor avantaje evidente, sunt pasibile de unele pericole, motiv pentru care trebuiesc respectate cu strictețe regulile de funcționare. Respectându-le, împreună cu alte sisteme de siguranță pasive și active, vă veți putea proteja pe dvs și pasagerii dvs din diverse situații neprevăzute ce pot apărea pe drum.

Profilul dvs. este asistentul dvs. personal.

Urmărește cheltuielile, ține jurnalul de bord, programul înlocuirilor, salvează notele și documentele